NGC 246 - Maglica Lubanja

NGC 246 - Maglica Lubanja. © Ljubaznošću: Saša Nuić

Naziv ove rubrike Slikoplov, kovanica je od dvije riječi - slika i vremeplov. Slika prikazuje prošlost kakva je izgledala kada je svjetlost krenula od objekta koji je prikazan na slici, pa do trenutka kada su fotoni tu sliku donijeli do kamera kojima astronomi snimaju te slike. Putujući kroz prostor, brzinom od 300 000 kilometara u sekundi, svjetlost prevaljuje prostor i ujedno putuje kroz vrijeme, a to se  izražava mjernom jedinicom koja se naziva - svjetlosna godina. Rubriku Slikoplov za vas uređuju astronomi s Astroforuma. Nadamo se da ćete uživati u našim fotografijama i usput naučiti nešto novo.

Ovu planetarnu maglicu otkrio je William Herschel 1785. godine. I nije sigurno slutio da će njegovo otkriće dobiti jedan od strašnijih nebeskih nadimaka - maglica Lubanja. Pomalo je utješno što ova lubanja ne grize - poispadali su joj zubi. Čudna simbolika s obzirom na podatak koji ćete doznati pri kraju opisa.

Maglica se nalazi 6 stupnjeva sjeverno od zvijezde  Deneb Kaitos (Beta Ceti) koja je najsjajnija zvijezda u zviježđu Kita (jedan od primjera kada alpha nije svjetlija od bete). Kada bi promatrali tlocrt naše galaksije, Lubanja bi bila vrlo blizu našem Suncu. Bokocrtom bi pak utvrdili da se ona nalazi u istom galaktičkom kraku, ali na suprotnoj strani galaktičkog diska.

Od nas je udaljena 1600-2100 svjetlosnih godina, a na nebu zauzima kut od 4,5 lučnih minuta, što odgovara promjeru od 6 svjetlosnih godina. Stavimo li naše Sunce u središte maglice takve veličine, onda bi njen promjer dosezao do 3 udaljenosti Proxime Centauri, nama najbliže susjedne zvijezde.

NGC 246 - Maglica Lubanja (Skull nebula, Caldwell 56, PK 118-74.1)
Ukupna magnituda lubanje je 10,4 ali kako ovo nije mlada maglica, dosta se raširila u prostor i njena površinska magnituda je 13,5. Stoga je za njeno vizualno uočavanje bolje ne posezati za velikim povećanjima.U središtu maglice postupno se hladi, sada vrlo vrući bijeli patuljak 12-te magnitude. On je i uzročnik ove maglice. U zadnjem periodu svog fuzijom pogonjenog života odbacivao je svoje ovojnice koje su se sudarale sa međuzvjezdanim plinom, zagrijavale i emitirale svjetlost. Sadašnji bijeli patuljak hladit će se još milijardama godina - sve dok ne postane crni patuljak - pojava koja još nije uočena u našem svemiru. Premalo je vremena prošlo da bi se neki bijeli patuljak potpuno ohladio.

4 lučne sekunde od bijelog patuljka nalazi se zvijezda 14-te magnitude. Moguće je da se radi i o binarnom sustavu. Još se dvije zvijezde 11-te magnitude nalaze unutar polja maglice, ali one se nalaze ispred, odnosno iza maglice i nisu s njom povezane.

E sad, što je čudno sa bezubom lubanjom? U ovoj je maglici spektrografijom detektirana ogromna količina fluora, nastalog fuzijom u središnjoj zvijezdi, a onda izbačenog po cijeloj maglici. Količina fluora premašuje 150 puta uobičajene količine fluora u drugim planetarnim maglicama. Ukoliko dio ove maglice bude sudjelovao u formiranju nekog budućeg planeta s inteligentnim životom, vrlo vjerojatno će njegovi stanovnici imati kristalno čiste i zdrave zube.

15 lučnih minuta sjeverno od Lubanje nalazi se NGC 255 - spiralna galaksija s prečkom, udaljena od nas 70 milijuna svjetlosnih godina..

Podaci o slici:

Objekt: NGC 246 - maglica Lubanja (Skull nebula, Caldwell 56, PK 118-74.1)
Optički sustav: Imaging Newton TS 150/600, MPCC
Kamera i filtri: Canon 500D modificiran, CLS CCD filtar
Montaža i vođenje: Losmandy GM8, motorno praćenje, vođen kroz 50mm finder sa ALCCD5 kamerom koristeći PHD autoguiding software
Metoda snimanja: Primarni fokus
Ekspozicije: 10X15min, ISO 800 , 15X15min dark, flat, flat dark
Software: Nebulosity3, Pixinsight LE, PS-CS2
Lokacija i vrijeme: Rašćane 22.09.2012.
Tema na Astroforumu: NGC 246 - maglica Lubanja (Skull nebula, Caldwell 56, PK 118-74.1)