Spiralni vatromet - NGC 6946 i otvoreni skup NGC 6939

NGC 6946 je jedna od bližih spiralnih galaksija i uopće jedna od najbližih galaksija izvan naše Lokalne grupe. Od nas je udaljena svega 10 milijuna svjetlosnih godina.

NGC 6939 i NGC 6946. Ljubaznošću: Saša Nuić

Naziv ove rubrike Slikoplov, kovanica je od dvije riječi - slika i vremeplov. Slika prikazuje prošlost kakva je izgledala kada je svjetlost krenula od objekta koji je prikazan na slici, pa do trenutka kada su fotoni tu sliku donijeli do kamera kojima astronomi snimaju te slike. Putujući kroz prostor, brzinom od 300 000 kilometara u sekundi, svjetlost prevaljuje prostor i ujedno putuje kroz vrijeme, a to se  izražava mjernom jedinicom koja se naziva - svjetlosna godina. Rubriku Slikoplov za vas uređuju astronomi s Astroforuma. Nadamo se da ćete uživati u našim fotografijama i usput naučiti nešto novo.

Te večeri trebao sam snimiti nešto drugo. Cilj su bile galaksije u Berenikinoj kosi. No, problemi sa praćenjem na jugu odvratili su me i morao sam odabrati neko drugo područje snimanja. Odabir je pao na galaksiju NGC 6946. Svojim položajem između zviježđa Kefeja (Cefej), Labuda i Zmaja već se dovoljno izdigla od sjeveroistočnog horizonta. I ta galaksija, pomalo zatomljena u plinu i prašini Mliječnog puta, pokazala se kao savršen odabir, vatromet novih spoznaja.

NGC 6946 je jedna od bližih spiralnih galaksija i uopće jedna od najbližih galaksija izvan naše Lokalne grupe. Od nas je udaljena 10 milijuna svjetlosnih godina (SG). Promjera je 40.000 SG i na nebu zatvara kut 11x 10 lučnih minuta. Iz Mliječnog puta gledamo je pod kutom od 90 stupnjeva u odnosu na njenu galaktičku ravan, što nam omogućuje izuzetan pogled na njenu spiralnu strukturu. Iz centra kreću četiri osnovna kraka koji se poslije račvaju u veći broj krakova. Usporedimo li je s drugim bliskim spiralnim galaksijama, uočljiv je izražajniji crveni dio spektra. Razlog tome nije njeno brzo udaljavanje, već činjenica da naša doglednica prolazi blizu galaktičkog ekvatora Mliječnog puta. Taj je prostor bogat plinom i prašinom koji smanjuju propusnost u plavom dijelu spektra te dodatno smanjuju sjaj Vatromet galaksije.

NGC 6496 ima ukupnu magnitudu 8,8m ali i nisku površinsku magnitudu od 13,8m. Da nam doglednica ne prolazi kroz galaktičku ravan ova galaksija bi bila znatno svjetlija i lakše uočljiva. Još je Hubble 1936. godine smatrao da je ta galaksija sastavni dio naše Lokalne grupe. Tome promišljanju je pomogla i činjenica da se tadašnjim najjačim teleskopima moglo razlučiti njene najsjajnije zvijezde. No današnja istraživanja nisu pokazala njenu značajniju gravitacijsku povezanost sa Lokalnom grupom. Ta galaksija, zajedno sa dvije prateće patuljaste galaksije predstavlja izolirani otok na kojeg već dugo ostale galaksije nisu imale utjecaj. Na samoj NGC 6946 ne osjeća se niti utjecaj njenih patuljastih pratioca, koji su dovoljno daleko da ne utječu na procese unutar galaksije.

I reklo bi se da će u tako izoliranom otoku vladati mirni, harmonični procesi. Poznato je naime da sudari galaksija, pa i vanjski gravitacijski utjecaji dovode do izraženih procesa stvaranja novih zvijezda. No, umjesto mira, NGC 6946 nam je prikazao zagonetni vatromet. I to kakav! Zvijezde se rađaju i umiru izuzetno visokim tempom.

Od 1917. godine protreslo ju je 9 eksplozija supernova (SN 1917A, SN 1939C, SN 1948B, SN 1968D, SN 1969P, SN 1980K, SN 2002hh, SN 2004et i SN 2008S) - najveći broj do sada zabilježen u jednoj galaksiji! Za usporedbu, prosječan broj supernova u galaksiji je 1 u 100 godina, slično broju pojavnosti i u našoj galaksiji. Druga na popisu najvatrometnijih galaksija je M83 sa 8 supernova.

NGC 6946 (Fireworks galaxy) i otvoreni skup NGC 6939. © Ljubaznošću: Saša Nuić
Druga čudna pojava je vidljiva i na priloženoj fotografiji - plavičasta mrljica u jednom od krakova, zapadno (lijevo) od središta galaksije. Riječ je o najvećoj zabilježenoj koncentraciji otvorenih mladih skupova od kojih je svaki sjajan poput najsjajnijih skupova u našoj galaksiji. Ukupni promjer ovog otvorenog superskupa je 2000 SG. Njegova pojava je još jedan od pokazatelja izuzetno turbulentnih aktivnosti u Vatromet galaksiji. Jedna od posljedica stvaranja velikog broja mladih i vrućih zvijezda i velikog broja supernova je odvajanje haloa neutralnog vodika od galaktičke ravni. Spektrografskim mjerenjima utvrđeno je da se i sada oblaci vodika kreću od galaktičke ravni prema nama, kao da ih je nešto odbacivalo kroz cijelu površinu galaksije. Ovaj efekt zabilježen je na još nekoliko galaksija koje imaju visoku razinu stvaranja novih zvijezda. Zanimljivo je i da je brzina rotacije plina u halo-u manja nego brzina rotacije galaktičkog diska.

Pa što je onda pokretač tih izuzetno visokih galaktičkih aktivnosti? Posljednja istraživanja faza razvoja spiralnih galaksija mogla bi dati odgovor. Posljednja, zrela faza spiralnih galaksija bi po tim istraživanjima trebala biti ona u kojoj se javlja središnja prečka. Pojava prečki je tako znatno zamjećenija kod starijih nego kod mlađih spiralnih galaksija. Upravo mala, zgusnuta prečka zamijećena je u središtu Vatromet galaksije i ona bi trebala biti pokretač najvećeg nama vidljivog galaktičkog vatrometa.
Zbog ove prečke Vatromet galaksija je klasificirana kao prijelazna (intermediate) spiralna galaksija.

Otkrio ju je William Herschel, 9. rujna 1798. godine.

Svega 38.5 lučnih minuta sjeverozapadno od Vatromet galaksije nalazi se otvoreni skup NGC 6939. Zajedno u kadru daju prekrasan uvid u dubinu svemirskog prostranstva. Ovaj otvoreni skup magnitude 7,8m udaljen je od nas 4000 svjetlosnih godina, a sačinjava ga 80 zvijezda. Promjera je 8 lučnih minuta.

Podaci o slici:

Objekt: NGC 6946 (Fireworks galaxy) i otvoreni skup NGC 6939
Optički sustav: Anglachel (Equinox 120ED APO), 0.85 FF/FR
Kamera i filteri: QHY9c @ -25°C
Montaža i vođenje: Losmandy GM8, motorno praćenje, vođen kroz Lacerta OAG sa ALCCD5 kamerom koristeći PHD autoguiding software
Metoda snimanja: Primarni fokus
Ekspozicije: 9X10min, Gain 31%, Offset 112, bez darka i flata
Software: Nebulosity3, Pixinsight LE, PS-CS2
Lokacija i vrijeme: PG 04.05.2013.
Tema na Astroforumu: Vatromet galaksija i NGC 6939.