Raste Plutonovo carstvo

Srijeda, 28. travnja 2010. u 08:49 sati

Pluton, nekadašnji deveti po redu planet Sunčeva sustava preveden je na skupštini Međunarodne astronomske unije 2006. u kategoriju tkz. patuljastih planeta. Istraživanja i prijedlozi Australian National University (ANU) o kategorizaciji tijela koja pripadaju Sunčevom sustavu kreću se u smjeru da status planeta patuljka dobiju svi objekti promjera većeg od 200 km (ranije 400 km), što bi automatski pridonijelo da grupa patuljastih planeta odjednom "naraste" na više od pedeset objekata.

Znamo da dogovorom astronoma tijela u Sunčevom sustavu dijelimo na planete, patuljaste planete i mala tijela u koja spadaju svi ostali objekti (komete, asteroidi...). Nova podjela, ili bolje rečeno, nova kategorizacija se ovaj puta temelji na čvrstim fizikalnim zakonitostima i osobinama tijela.

Prikaz usporedbe veličina Zemlje i nekih patuljastih planeta

Smatra se kako su objekti promjera većeg od 200 km dovoljno masivni, a što uslijed gravitacije podrazumijeva da će biti otprilike sfernog, kuglolikog oblika. Dr. Charley Lineweaver i Dr. Marc Norman, oboje iz ANU, predlažu da upravo to bude temelj nove klasifikacije. Svoje stavove temelje na prikupljenim podacima o svojstvima ovih objekata. Za ledene i tijela manje gustoće 200 km je granica kada poprimaju sferni oblik dok se za tijela veće gustoće ta granica pomiče na tristotinjak km. Naravno, da sve ne bi bilo jednostavno i ovdje se priroda pobrinula za izuzetke.

Usvoji li se prijedlog broj patuljastih planeta porasti će s sadašnjih desetak na više od pedeset. S druge strane u našem planetarnom sustavu postoji na stotine i stotine tisuća malih tijela. Neke od njih astronomi prate s posebnom pozornošću obzirom prolaze veoma blizu Zemlje i predstavljaju potencijalnu opasnost za našu civilizaciju.