Zemlja jutros najbliže Suncu

Ako ste pomislili da je prvog dana zime Zemlja najbliže Suncu, prevarili ste se. To je bilo daleke 1246. godine. A najbliže Suncu u proljeće, Zemlja će biti tek za 4412 godina.

Svake godine, Zemlja prođe kroz perihel i afel, kroz najbližu i najdalju točku na stazi oko Sunca. © Ljubaznošću: K. L. Associes

Rano jutros, u 06:34 sati po našem vremenu (GMT+1), udaljenost Zemlje od Sunca bila je najmanja, kažemo da je Zemlja u perihelu. U tom trenutku razdaljina od središta Zemlje do središta Sunca iznosila je točno 147.097.233 km. Svakih stotinjak tisuća godina naš planet prolazi kroz ciklus promjene svoje orbite oko Sunca iz elipse u kružnicu, pa nanovo u elipsu. To se događa iz nekoliko razloga; gravitacijskog utjecaja drugih planeta, Sunca i posebice Mjeseca.

Zbog odstupanja od središta orbite (ekscentriciteta) dolazi do vremenske razlike između trenutka zimske kratkodnevnice (prvi dan zime, na sjevernoj polutci) i trenutka kada je planet najbliže matičnoj zvijezdi. Aktualni školski udžbenici koji nas "uče" kako je prvog dana zime Zemlja najbliže Suncu, a prvog dana ljeta najdalje od njega, temelje se na činjenici koja je bila točna 1246. godine!

Usporedba veličine Sunčeve pjege i našeg planeta. © Ljubaznošću: The National Solar Observatory
Od tada na ovamo otprilike svakih 58 godina dani zimske kratkodnevnice, odnosno ljetne dugodnevnice, "udaljavali" su se za po jedan dan od dana kada je planet najbliže, odnosno najdalje, od Sunca. Prema astronomskim podacima i matematičkim izračunima za 4412 godina (tada će biti 6430., anno domini) planet će biti najbliže Suncu prvog dana proljeća! Nadajmo se kako će naš školski sustav do tada usvojiti realno stanje "na terenu".

Danas je Sunce u Puli izašlo u 07:42 sati, Sunčevo podne, trenutak kada je ono u meridijanu, nastupilo je u 12:09 sati, a zalazak je nastupio u 16:35 sati. Razdoblje dnevnog svjetla iznosi 8 sati, 53 minute i 28 sekundi, odnosno dan je u odnosu na prvi dan zime, duži za 6 minuta i 28 sekundi. Pun Mjesec zašao je za horizont u 08:39 sati. Ugledate li noćas poneku sjajnu zvijezdu padalicu znajte da vrlo vjerojatno pripada skupini Quadrantida, jedinoj meteorskoj skupini iz, danas, nepostojećeg zviježđa Quadrans Muralis.