Kozmičke zrake uzrokuju greške u radu računala

Nema ništa gore nego kada radite na računalu i onda vam se pojavi blue screen of death. Osim što vas oblije hladni znoj i dok tražite zadnji autosave vašeg rada, postavlja se pitanje što je uzrok tome?

Koliko vam se puta dogodila situacija da se računalo "smrznulo"? © Ljubaznošću: Shutterstock

Iako će pojedinci optužiti operativne sustave, konfiguraciju računala ili nekvalitetne komponente, dio "plavih ekrana" bi mogao biti posljedica udara kozmičkih zraka. Kako se tranzistori i njihovi elementi smanjuju, tako se smanjuju i njihova "vrata", što zahtjeva manje radne napone i time osiguravaju manju potrošnju energije i zagrijavanje.

Danas većina nas posjeduje računalo ili pametni telefon koji ima tranzistore s "vratima" širokim samo 22 ili 14 nanometara, oko 30 puta manjim od valne duljine svjetlosti koje mogu opaziti naše oči. Kod tako malenih dimenzija, već i najmanji poremećaj u naponu dovoljan je da on "preskoči" vrata i uzrokuje grešku u radu tranzistora, što može dovesti do rušenja cijelog računala.

Kako se razmak između vrata na tranzistorima smanjuje dovoljna je i najmanja anomalija napona kako bi došlo do greške.
© Ljubaznošću: Sandia National Laboratories
Što uzrokuje ta nasumična preskakanja? Jedan dio uzroka je sigurno u nesavršenosti pri proizvodnom procesu ali za dobar dio grešaka mogle bi biti krive kozmičke zrake!

Kozmičke zrake su masivne čestice (u odnosu na fotone) koje se kreću gotovo brzinom svjetlosti. Njih mogu činiti atomske jezgre, protoni, neutroni, elektroni i karakterizira ih velika energija. Tako je jedna kozmička zraka, nazvana Oh-my-god čestica, udarila u atmosferu iznad Utaha 1991. energijom od 30 milijuna TeV (to je 48 džula - energija baseball loptice pri 95 km/h), što je 2.5 milijun puta veća energija od one kojom LHC može sudariti dvije čestice.

Kada takve čestice udare u molekule u atmosferi, one stvore kišu sekundarnih čestica koje potom udaraju u sve što im se nađe na putu. Ponekad se na tom putu nađe vaše računalo ili telefon, a kad se nabijena čestica zabije u njega, može uzrokovati neplanirani "preskok" napona u tranzistoru i vi to doživite kao grešku u radu uređaja.

Sudar visokoenergetske čestice s molekulama atmosfere stvara kišu kozmički zraka. © Ljubaznošću: CERN
Ali vaše računalo ili telefon su nebitna stvar, što se dogodi kada kozmička zraka udari u računalo na putničkom zrakoplovu? To su osjetili jednom prilikom putnici Quantasa, kada je kozmička zraka uzrokovala grešku u radu autopilota. Kvar autopilota je doveo do poniranja zrakoplova, a pritom je gotovo trećina putnika zadobila ozljede. Ponekad takve greške ne uzrokuju ozljede, ali i dalje mogu biti ozbiljne prirode.

Na izborima u Belgiji 2003. godine, nasumična greška u uređaju za glasanje za posljedicu je imala da jedan kandidat dobije dodatnih 4096 glasova, više nego što ih ima registriranih na tom glasačkom mjestu. Vjeruje se kako je upravo kozmička zraka utjecala na rezultat izbora!

Kada vam računalo "poludi" dođe vam da ga iscipelarite. Možda je za to kriva
kozmička čestica koja se "poigrala" ponekim tranzistorom u njegovom čipu.