Rođendanski poklon iz svemira

Kad slavljenik časti povodom svojega dvadeset i osmog rođendana provedenog u svemiru, u Zemljinoj orbiti…

Hubbleov svemirski teleskop. © Ljubaznošću: NASA, ESA, and STScI

NASA-in svemirski teleskop Hubble, ikona moderne astronomije, lansiran je u svemir prije 28 godina. Dana 24. travnja 1990. godine raketoplanom Discovery u Zemljinu orbitu poslan je 11-tonski instrument s pozamašnim ogledalom (teleskop) promjera 2,4 metara. Nekoliko dana kasnije lansiranje je proglašeno uspješnim. Veliki svemirski teleskop počeo je s radom. Tijekom vremena uvidjelo se kako se tehničarima potkrala neoprostiva pogreška.

Hubbleov svemirski teleskop. © Ljubaznošću: NASA, ESA, and STScI

Maglica Laguna (Lagoon Nebula, M8, Messier 8) snimljena Hubbleovim svemirskim teleskopom.
© Ljubaznošću: NASA, ESA, and STScI
"Zamućeni vid" ispravljen je u prvoj servisnoj misiji, a tijekom protekla skoro tri desetljeća, još je nekoliko servisnih misija ovom modernom Galileu omogućilo prodiranje u tajne svemira kakve sve donedavno nismo mogli niti nacrtati, a kamoli snimiti. Danas, gotovo tri desetljeća kasnije, nitko od ljudi više neće stići do ovog impozantnog instrumenta. Nitko mu neće odnijeti rođendanski poklon.

Hubbleov svemirski teleskop. © Ljubaznošću: NASA, ESA, and STScI

No, zato je Hubble Space Telescope svima nama na Zemlji podario slavljenički poklon u vidu prekrasne razglednice. Fotografija M8 maglice (Laguna maglica) pokazuje svu raskoš rađaonice zvijezda i svemira kojemu i sami pripadamo. Maglicu je moguće vidjeti dalekozorom kao raskošni difuzni objekt na noćnom nebu.

Maglica Laguna (Lagoon Nebula, M8, Messier 8). Hubbleov svemirski teleskop snimio ju je u vidljivom i infracrvenom
dijelu spektra povodom proslave svojeg 28. rođendana. © Ljubaznošću: NASA, ESA, and STScI
Mjeri 55 x 20 svjetlosnih godina, a od nas je udaljena oko 4.000 svjetlosnih godina. Na fotografiji je, u različitim dijelovima elektromagnetskog spektra, prikazan središnji dio maglice, područja u kojemu se rađaju mlade zvijezde. Snimanja koja su prethodila fotografiji koju predstavljamo, obavljana su u više navrata korištenjem različitih instrumenata na HST u vremenu od 03. do 18. veljače ove, 2018. godine.