AstroForum

[- ASTRONOMSKI INSTRUMENTI -] => IZRADA I MODIFIKACIJA ASTRONOMSKIH INSTRUMENATA => Autor teme: adri - 17.09.2017. u 21:57:19 sati

Naslov: Brusenje zrcala
Autor: adri - 17.09.2017. u 21:57:19 sati
Nekako nerado otvaram novu temu radi jednog pitanja, ali ne vidim nijednu postojecu atm temu.

Dakle, kod "iskopavanja" zrcala, jeli bolje iskopati do zeljene sagitte ili stati na nekh 80% prije prelaska na #120 i finije abrazive? Pretpostavljam da ce i #120 jos malo promjeniti sagittu (ali to mogu regulirati mjenjanjem pozicija, zrcalo gore ili alat gore). Pitam jer Mel Bartels preporuca da se stane na cca 80% dok drugdje kazu da se ide do kraja.

Sad sam na nekih 70% iskopao (nisam slozio sferometar, koliko sam istrazivao nije nuzan, meni od oka dobro izgleda  :D, nema "povisenja" nigdje, iskopano je skroz do ruba, gledam klasicnom metodom metalnog ravnala), metalni alat 1/2 promjera zrcala (kao sto neki predlazu da je najbolje rjesenje), poslije planiram izliti alat od morta direktno na zrcalo preko plasticne folije, cak razmisljam o novcicima ili splentama umjesto komada plocice.
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: davor - 18.09.2017. u 08:05:20 sati
... cak razmisljam o novcicima ili splentama umjesto komada plocice.

Uništavanje važećeg novca ti je kažnjivo djelo Adri, pripazi.
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: adri - 18.09.2017. u 09:42:51 sati
Uništavanje važećeg novca ti je kažnjivo djelo Adri, pripazi.

Nisam mislio koristiti vazeci novac.
Imam neke stare nevazece slovenske kovanice,

Update: Iskopano na zeljenu sagittu, depresija se lijepo protegla od ruba do ruba (nisam ni imao situaciju da mi se prvo dubi centar a onda twk rubovi, ravnomjerno se produbljivalo).

Svrdlo na slici je 2mm, sagitta je 3mm, dakle za sada F6.25.

Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: davor - 19.09.2017. u 17:52:10 sati
 :215:
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: adri - 19.09.2017. u 23:50:15 sati
Sad slijedi izrada alata za fino brusenje. Trazio sam od jubolina glet masu na bazi gipsa no nije je bilo. Jos prije dosta godina strucni atm-ovac mi je rekao da mogu koristiti mort, kojeg srecom imam na pretek.

Plan je preko zrcala staviti prijanjajucu plasticnu foliju i izliti na zrcalo, kako bi alat bio konveksnog oblika i odgovarao plohi zrcala. Ako netko vidi neki problem u ovome ili opcenito u necemu slobodno neka vice.

Side question: Kako je dubljeno sa #80 silicijevim karbidom, mogu li ja ici direktno na #220 silicijev karbid ili da prvo idem sa #120  :109:

Mada mi najradje cak isao na AL2O3 jer silicij karbid ostavlja dublja ostecenja
But you work with what you have...
#500 ce biti AL2O3
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: Bobo - 20.09.2017. u 05:27:05 sati
Daj nam ti to fino dokumentiraj pa da metnemo u Kuhinju: http://www.recenzije.astrobobo.net/category/samogradnja/  :cslj:
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: adri - 23.09.2017. u 11:04:59 sati
Naravno, pokusavajuci skinuti alat od morta sa zrcala nema boga. Unatoc plasticnoj foliji ispod to se primilo...
Neki savjet mozda kako odlijepiti? Ili da jednostavno razbijem jer nema sanse da ih odvojim?

Edit: Odvojio namakanjem u toplu vodu.
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: davor - 23.09.2017. u 18:27:08 sati
U starim astronomskim časopisima Kozmoplov  izlazilo je u nastavcima opis kućnog brušenja zrcala. I glavna napomena je bila ne ostavljati matricu na zrcalu jer će vam se sljepiti i onda ste upropastili posao. Žao mi je da ti se to desilo.  :278: Nadam se da ćeš pronaći način kako to odvojiti. Nemoj još razbijati, možda netko ima pametan savjet.
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: davor - 23.09.2017. u 18:30:12 sati
A, sad vidim edit!

bravo  [71*
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: adri - 23.09.2017. u 20:33:53 sati
Ma da, naravno da ce se zalijepiti ako se ostavi, to sam i ocekivao ali ovak jako bas ne  :mrgreen:
Ugl da, sve je proslo ok
Mozda bi bolje bilo da sam koristio dentalni gips ali nisam htio riskirati termalni sok (koliko znam taj gios dok se stvrdnjava se grije, otpista toplinu dok se kristalizira)
Nebih rekao da je matrica ispala savrseno,ali je bar konveksna povrsina ispala dobro.
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: Danijel - 23.09.2017. u 20:54:27 sati
U starim astronomskim časopisima Kozmoplov  izlazilo je u nastavcima opis kućnog brušenja zrcala. I glavna napomena je bila ne ostavljati matricu na zrcalu jer će vam se sljepiti i onda ste upropastili posao...

Evo, cijeli serijal Gorana Hudeca iz Kozmoplova je ovdje (http://www.zvjezdarnica.com/astronautika/blog-gorana-hudeca/goran-hudec-kako-sam-postao-tv-kosmonaut/1796), a na kraju i u PDF formatu na jednome mjestu (http://www.zvjezdarnica.com/projekti/hudec/Hudec-izrada_teleskopa.pdf).

Adri, to ti je sve o izradi teleskopa pa si pročitaj. [71*
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: adri - 28.09.2017. u 15:21:15 sati
Hvala Danijel!

Eto sada trebam prijeci na #500 silicij karbid (koristim upute od Mela Bartelsa koji preporuca manje razlicitih frakcija i dulje zadrzavanje na istoj, cca 4h sam brusio sa #220 da izbrusim ostecenja od #80, mozda malo dugo, ali sam paranoican sto se tice "pitova").

I eto problemi  :evil:. Naime, kolicinu manje od 1 kg nije moguce nabavit (i jos u vektri su paprene cijene, 120 kn/kg). E sad, na stathis-firstlight.de ima kit za izradu zrcala (60€ za moju velicinu), malo skupo ali mozda i jeftino ako uzmem u obzir da moran kupiti vrazju smolu (osim ako bih ju skupljao sa borova, imam ih 6 u dvoristu  :93:).

Sto mislite, da uzimam taj kit (iako mi ne treba sve iz njega) ili da trazim pojedinacno?
Pretpostavljam da smolu u HR necu naci.
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: Auriga - 28.09.2017. u 19:28:44 sati
Sto mislite, da uzimam taj kit (iako mi ne treba sve iz njega) ili da trazim pojedinacno?
Pretpostavljam da smolu u HR necu naci.

To je više retoričko pitanje ili tražiš ohrabrenje.

Gle, kad spominješ da te bole "pitovi", a sve radiš sebi i to za duže vrijeme, moj savjet je ne škrtari.

U dosta prilika i sam probavam i druga rješenja i stvarno za neke stvari vidim da je bilo bolje da nešto platim, rješim, progutam knedlu, no tada budem zadovoljan kako to dobro funkcionira.

Ako pak više voliš malo jadovati, pa se malo veseliti, a to u ATM-u obićno tak i ide, tad šparaj.

No, mislim da si kupi smolu i konec.

 :sesir:
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: adri - 29.09.2017. u 20:18:04 sati
Vise je to bilo glasno razmisljanje.

Edit: (izbrisao dosta teksta) Ponekad bolje pitati google i koristii vlastiti razum nego ispitivati bez veze po forumu.
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: Danijel - 29.09.2017. u 22:05:32 sati
Nema glupih pitanja. :76:
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: adri - 16.10.2017. u 11:45:22 sati
Hm hm.
Zna li tko mozda gdje nabaviti cerij oksid (vektra ima samo po 1kg)?

Jel netko mozda probao sa hematitom, znam da su atm-ovci to nekad koristili, traje dulje ali sto sad a neda mi se opet narucivat i cekat  :mrgreen: samo cekam covjece 90% vremena kod izrade zrcala je cekanje na materijale.

EDIT: Mozda bi kakva pasta za poliranje mogla biti supstitucija?
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: adri - 19.10.2017. u 10:28:23 sati
Bump

Ako ima jos tko zainteresiran za cerij oksid neka se javi pa da kupimo po pola (0,5kg 200kn).
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: adri - 29.10.2017. u 20:24:57 sati
Hm...
Sto se tice parabolizacije...

Ima li tko kakva iskustva sa prednostima i nedostatcima koristenja postojece matrice od poliranja (u mojem slucaju je za 2 cm sira od samog zrcala s ciljem izbjegavanja spustenog ruba) ili mozda bolje izraditi malu matricu npr 50% velicine zrcala?

Ja bi osobno nastavio sa postojecom ali ako je netko imao ugodnih iskustava sa malom matricom slobodno neka gukne  :D
Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: c2 - 29.10.2017. u 21:30:11 sati
Ja sam ovako radio.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1xRJTO9w89Q[/youtube]

Naslov: Odg: Brusenje zrcala
Autor: adri - 30.10.2017. u 21:01:47 sati
E ovako. Malo sam se igrao sa svojim knife edge (foucault) testerom, napravio sitniju rupicu i sada definitivno zrcalo izgleda svaki put jednako, kako god dosao do centra zakrivljenosti rubom noza  :mrgreen:
Nicime nisam uspio fotkati nemam nijedan dovoljno dobar fotic, niti mob niti tablet ne daju dobru sliku.

Izgleda ovako kao na 0:10 na ovom videu

https://youtu.be/p1COg55_TZc

Ocito je da  imam problema kod percepcije, nikako da odlucim jeli rijec o brdu ili udubini, ali rekao bih da je rijec o ovome.
Mozda nesto iskombiniran sa mobom iak mislim da nema sanse, to cudo ne moze dati ni blizu fotku kaomsto ja vidim na rubu noza.

E da, jako vazno, ne preporucam nikome da radi sa knife edge testerom bez da zastiti vrh noza na neki nacin, ili dizajnom tako da noz ne viri ili stavljanje voska ili silikona na vrh, strasno je opasno za oko, mali trzaj i ode sve...

Edit: @C2 heh bas jucer gledao taj video navecer i razmisljao kako cu ici sa half w umjesto sa w (koncentriranijim na rubu).
No stvar je u tome da sam ja do ove krivulje dosao bez nekog veceg fokusa na parabolizaciju. Ocekivao sam sferno zrcalo.

Edit 2: Stvar je sigurna, centar ima manju zarisnu duljinu od ruba. E sad, ono sto mogu je izmjeriti tocne udaljenosti za razlicite zone i isporediti sa parabolom.