Virovitički astronomski zbornik

Utorak, 23. listopada 2007. u 19:26 sati

Proslov

"... posveti koju uru pojavama kojima ćeš biti svjedok. Naći ćeš, doduše, ljudi koji će te gledati u čudu, što li nalaziš u tome zabavna, da se udubljuješ u to nebo, jer žalibože danas tisuće i tisuće i obrazovanih ljudi svaki dan gledaju te krasne pojave, a da ih ne vide. Neka ti oni ne budu mjerilom: rdjav odgoj, pretjerana borba za svagdašnji život, možda i niske strasti ugušile su u njima polet srca, koji ne može da shvaća takovih užitaka. Ne dao nam Bog, da ikad, pa ni u dubokoj starosti padnemo na tako niske grane"!

Ovako je pisao Oton Kučera u svojoj čuvenoj knjizi "Naše nebo – crtice iz astronomije" objavljenoj u Zagrebu prije 111 godina. Ni danas u "prosvijećenome" 21. stoljeću ove riječi ne gube na snazi.

Virovitički astronomski zbornik zbirka je zapisa iz pera Virovitičana i njima bliskih suputnika na svemirskoj lađi. U rodnome su gradu rasli i družili se pod zvijezdama prvog planetarija, brodili pod Suncem polarnih krugova, daleko tražili tajnu zemaljskog i zvjezdanog vjetra, a svemu uprkos očuvali polet srca.

Danas, kad teleskopima povrh oblaka otkrivamo planete drugih sunaca, gledamo galaksije s početka svemira i udaramo pečat u tlo drugih nebeskih tijela, jednako je uzbudljiv pogled okom kamere iz svemirskog bespuća na Zemlju, modru točkicu - krhki svemirski dom u koji smo organski utkani.

"... Sićušan smo dio beskrajnog svemira, beznačajni stvorovi na jednom malom planetu koji kruži oko jedne prosječne zvijezde u jednoj posve običnoj galaksiji. Pogledajmo za vedre noći u nebo puno zvijezda pa ćemo osjetiti kako je sve u svemiru udaljeno od nas i kako je čovjek sićušan. Pa ipak, zahvaljujući Božjoj providnosti i daru koji možda i nismo zaslužili, mi imamo RAZUM, a uz pomoć marljiva rada i mukotrpnog razmišljanja uspjeli smo prodrijeti u svemir, ali i u beskrajnu dubinu malog i nevidljivog. Dok polako padaju zastori s posljednjih tajni prirode, mi i dalje pokušavamo odgovoriti na davna i vječna pitanja, jer dok malo po malo shvaćamo okoliš, prostor, sile, vidljivo i nevidljivo mi shvaćamo svemir, stižemo duhom do njegovih granica pa i još dalje - spoznajemo sebe.

Postoji jedan svemir u svakome od nas, nevjerojatno kompliciran svemir koji nazivamo ljudski um: ljubav, radost, ekstaza, mračne i svijetle emocije, duhovne sile i snaga to su njegove galaksije. Stoga proširimo antičku formulu, prema kojoj se shvaćanjem drugih upoznaje sebe, na misao:

Spoznajom vanjskog svemira na putu smo upoznavanja svoga osobnog".

Ovim riječima na otvorenju izložbe fotografija svemira Sjaj nebesa u Splitu 1995. godine vidike u dubine svojeg svemira otvorio je prof. Mario Mimica.

Ako i jednom misli iz ove knjige bolje upoznaš svoj svemir, ona će ispuniti svoje poslanje.

Zlatko F. Kovačević

Za Virovitički astronomski zbornik svoj su doprinos dali mnogi poznati ljudi, znanstvenici, astronomi, virovitičani i oni koji to nisu ali su srcem vezani za astronomiju, od kojih je nekima veliko srce prestalo kucati, no njihove su riječi i djela utkane u ovu knjigu za generacije koje dolaze. Njihova imena možete pročitati nešto niže u tekstu, nalaze se iznad naslova članaka kojih su pisali.

Naslovnica Virovitičkog astronomskog zbornika

To je knjiga u kojoj će svaki povjesničar i ljubitelj znanosti prepoznati neprocjenjivu vrijednost u upoznavanju povijesti astronomije u Virovitici i ne samo njoj. Zbornik radova u povodu obilježavanja 15. obljetnice rada Astronomsko astronautičkog kluba osnovne škole Vladimira Nazora u Virovitici, zatim 245. obljetnice rođenja astronoma i prosvjetitelja Mirka Danijela Bogdanića te obnove rada Astronomske udruge Mirko Danijel Bogdanić, predstavit će se javnosti u utorak, 22. svibnja 2007. godine u virovitičkoj Gradskoj knjižnici i čitaonici, s početkom u 19 sati. Virovitički astronomski zbornik namijenjen je građanima, školskoj mladeži i studentima, a sadrži popularnoznanstvene članke iz područja astronomije, astronautike i geofizike. Ako vas put nanese tuda, zastanite na trenutak i svratite, zavirite u trenutke zvjezdane povijesti grada Virovitice i njezinih ljudi!

Evo tko je i što pisao za ovu knjigu:

Proslov

Eugen Vujić, Branko Grisogono i Antun Marki:
Pregled atmosferske optike i meteoroloških aspekata astronomskih motrenja
Ivan Penzar, Zlatko Matica:
Meteorološka opažanja u Turgutreisu za vrijeme prstenaste pomrčine Sunca 29. travnja 1976.
Zoran Kahrić:
Aquarius -  projekt NASA-e za mjerenje slanosti mora
Miroslav Muhek:
Mjerenje UV zračenja tijekom ekspedicije Arktik-Antarktika
Miroslav Muhek:
Iz brodskog dnevnika Mire Muheka: Arktik-NW Passage 1995.
Goran Gazdek, Mladen Šutej:
Sjećanje na Miroslava Miru Muheka
Tatjana Kren:
Astronom Mirko Danijel Bogdanić i zemljopisna karta Mađarske
Ksenija Zdjelar:
Svjetlopisac pomrčine Sunca o. Dragutin Antun Parčić
Virovitička astronomska povjesnica
Jelena Jendrašić:
Mladi astronomi u Špišić Bukovici 1971.-2001.
Astronomska fotografija u Virovitici
Virovitičani i pomrčine
Virov"tička priča o Marsu
Zlatko F. Kovačević:
Polarna svjetlost nad Viroviticom 20. studenog 2003.
Aktivnost Sunca iz skica fotosfere
Virovitičani u Svjetskom tjednu svemira
Astronom astronaut Ronald Anthony Parise
Martina Holer, Zlatko F. Kovačević:
Učenje na daljinu s astronautom Michaelom Finckeom
Sunčane ure u Virovitici
Virovitički školski planetarij
Izložba Sjaj nebesa
Tatjana Lulić Prpić:
Zvjezdana sjećanja
Vedran Matošina, Zvonimir Šutalo:
Određivanje perioda revolucije Saturnovog satelita Reje
Virovitički "meteorit"
Priča o Zvjezdarnici na Internetu
Danijel Reponj:
Pošalji svoje ime u svemir
Branislav Novosel:
Zvjezdana odiseja
Danijel Reponj:
"NLO" iznad Virovitice 2002.
Maštovita svemirska putovnica