Astronomija br. 29-Amerikanci kažu: "Kinezi kradu!"

Petak, 11. siječnja 2008. u 20:33 sati

Kineski zvaničnici su odbacili kao smešne neke glasine koje su se pojavile na Internetu da je prva fotografija Meseca koju je poslao kineski lunarni orbiter zapravo plagijat, i da se radi o jednoj NASA-inoj slici objavljenoj ranije.

Radi se o još jednom iz široke palete američkih pokušaja da diskredituju kinesku stranu. Kina se u SAD danas smatra za daleko najveću društvenu i ekonomsku pretnju Americi, i svi napori i najveća pažnja američke administracije usmereni su upravo u tom pravcu. Sve kineske aktivnosti na unutrašnjem i spoljnom planu, od vrtoglavog rasta ekonomije ili priprema za predstojeću olimpijadu pa do, eto, svemirskih letova, pod budnim okom je Amerike i svim sredstvima se pokušava da ospori ili makar omalovaži neki uspeh. Naravno, Kina je moćna, i dobro poznaje "protivnika" i ima spremne odgovore i protivmere.

Kineski klinac se igra u Pekinškom planetarijumu i sanja o budućim letovima svog naroda na Mesec.

Posle ovog malog pasaža u politiku, da se vratim temi. Već sam pisao o tome za Astronomski magazin, ali nije loše da dodam i ovde daje Kina nedavno uspešno lansirala prvu svemirsku sondu "Change"s 1", i da je krajem novembra sa Meseca poslala fotografiju krajička sive površine istačkaste kraterima, a da su sve kineske novinske agencije objavile da je misija postigla "kompletan uspeh".

Ali Amerikanci to ne priznaju, i diskretno na Internet lansiraju "crva sumnje" u autentičnost ove fotografije, ističući da je ona skoro identična sa jednom slikom Američke aeronautičke i svemirske agencije objavljenom 2005. godine. Šef kineske lunarne misije Ouvang Zivuan je za "Beijing News" samo kratko prokomentarisao: "To je smešna tvrdnja. Kineska i američka slika jesu slične, ali razlog tome je što je fotografisano isto područje."

Američka i kineska fotografija. Na kineskoj je jedan krater više!

Kako pišu kineske novine, na kineskoj slici se vidi jedan krater više nego na američkoj. "Možda to znači da kineske kamere imaju bolju rezoluciju od američkih, a može da znači i da je od 2005. neki novi asteroid udario u tlo i načinio nov krater." U nedelju su objavljene i trodimenzionalne slike Mesečeve površine dobijene kamerama sa "Change"s 1" i uskoro će novi podaci biti pušteni u javnost, kaže "Beijing News".

Kina time ostvaruje veliki deo svog ambicioznog svemirskog programa, ostvarujući time značajne naučne ali i vojne ciljeve, što značajno naduvava patriotska jedra na domaćoj političkoj sceni. To boli njihove protivnike...

Ovaj tekst možete pročitati u dvadeset devetom broju Astronomije, a isto tako, nova Astronomija donosi pregršt novih zanimljivosti i odličnih tekstova brojnih autora. Želite li doći do svog primjerka ovoga sjajnog astronomskog časopisa, kao i nabaviti starije brojeve Astronomije, možete se pretplatiti jer ga nema u slobodnoj prodaji u Hrvatskoj, a sve informacije potražite kod nas ili na stranicama Astronomskog magazina. Raspravljati o ovim temama možete na našem AstroForumu.