Polaris broj 2/2008

Četvrtak, 06. ožujka 2008. u 08:47 sati

Drugi broj ovogodišnjeg Polarisa posvećen je kometima. I na koricama se nalaze slike jednog od zanimljivijih kometa koji nas je posjetio prošle godine - komet 17P/Holmes. Krenimo redom. Na početku časopisa nalazi se intervju s Marinom Fonovićem, našim poznatim promatračem promjenjivih zvijezda. On je do sada izvršio preko 30 tisuća mjerenja sjaja promjenjivih zvijezda i po tim rezultatima nalazi se u samom svjetskom vrhu. Svoja promatranja vrši već više od dvadeset godina iz svoje promatračnice u Plominskom Zagorju i šalje ih u Međunarodnu udrugu promatrača promjenjivih zvijezda - AAVSO iz Cambridgea. Osim promatranjem promjenjivica, Marino Fonović bavi se i promatranjem kometa, a to je tema ovog broja koje je i autor. Pod naslovom Bliski susreti s kometima, Marino nas upoznaje s tim nebeskim putnicima, objašnjava jasnim i razumljivim jezikom sve o njima, a tu su i fotografije nekih od najpoznatijih kometa koje smo u zadnje vrijeme imali prilike vidjeti, kako sa Zemlje, tako i iz svemira, poput snimaka kometa Shoemaker-Levy 9 koji se raspao i udario u planet Jupiter, ili nekih od kometa koje su posjetile i snimile svemirske letjelice. Dinko Brautović osvrnuo se na pedesetogodišnjicu svemirskih letova u svemir. Podsjetimo se da je 04. listopada 1957. godine lansiran prvi satelit. Naravno, riječ je o Sputniku. Od tada, pa sve do danas ljudi su prisutni u svemiru, a to možemo zahvaliti Sergeju Koroljevu koji je čovječanstvo poveo na put u budućnost - u svemir. Na sedam stranica možete pročitati kako je to izgledalo, što je najznačajnije postignuto kao i vidjeti zanimljive fotografije iz tog doba.

Zatim se ponovo vraćamo temi broja, kometu 17/P Holmes. Na pet stranica prikazani su jedni od najljepših snimaka domaćih astronoma koji su ovaj komet ovjekovječili astrofotografijom. Osim astrofotografija ovog kometa koje je napravio Marino Fonović, tu su i fotke koje su načinili velemajstori Hrvatske astrofotografije, a čije ste fotografije mogli često vidjeti u našoj rubrici Astronomska slika dana, kao što je Vid Nikolić iz Zagreba,  Gordan Bartolić iz Čakovca, Boris Štromar iz Zagreba, Filip Lolić iz Splita, Dag Šola Oršić iz Zagreba, Zlatko Ciganj iz Rijeke, Miljenko Kiš iz Preloga, Damir Šegon iz Pule te članovi Astronomskog društva Istra iz Pule. Neki od ovih ljudi vrlo su aktivni na našem AstroForumu pa ih možete iz prve ruke pitati o svemu što vas zanima oko načina snimanja objekata noćnoga neba. Na iduće dvije stranice nalazi se prilog o zimskom nebu gdje možete pročitati što se najbolje vidi zimi na zvjezdanom svodu. Naravno, tu je i neizostavna orijentacijska karta zimskoga neba. U Vodiču kroz Sunčev sustav, u preglednim tabelama možete vidjeti sve podatke o položajima planeta, njihovom sjaju, vidljivosti, kao i o Mjesečevim mijenama. I na kraju, članak Eve Ravnić, glavne urednice Polarisa, o svjetlosnom zagađenju i globalnom zatopljenju koje nas posljednje vrijeme sve više muči, a što je posljedica ljudske neodgovornosti. Tu se lijepo uklopila i karikatura na tu temu, čiji je autor Davor Lacković, naš astroforumaš u čijim sjajnim astronomskim karikaturama možete uživati zavirite li u našu AstroGaleriju. Eto, još jedan lijepi i zanimljivi broj Polarisa, iz astronomske radionice Akademskog astronomskog društva iz Rijeke. Ako ste ga propustili, naručiti ga možete na njihovoj web adresi www.aad.hr gdje možete dobiti i sve informacije koje vas zanimaju. Isplati se, vjerujte nam.