Polaris broj 3/2008

Srijeda, 04. lipnja 2008. u 08:29 sati

Iz broja u broj, Polaris postaje sve zanimljiviji, u smislu tekstova koji se mogu pročitati u ovom časopisu kojega izdaje Akademsko astronomsko društvo iz Rijeke. Naslovnicu krasi prekrasan teleskop u "uradi sam" zvjezdarnici, o čemu će malo kasnije biti riječi. Prvu temu naslova "Kamo su nestale zvijezde?" napisao je Marino Fonović, poznati promatrač promjenjivih zvijezda iz Plominskog Zagorja. Nije više tajna da astronomi imaju sve manje prostora na ovom našem planetu od kuda mogu jasno vidjeti zvijezde. Neadekvatna rasvjeta koja se koristi za osvjetljavanje gradova sve više uzima svoj danak u obliku svjetlosnog onečišćenja, a posljedice se već uočavaju i u biljnom i životinjskom svijetu. Problem svjetlosnog onečišćenja nije izražen samo kod nas nego posvuda i već su počele inicijative za njegovim rješavanjem. O svemu tome možete pročitati u ovome zanimljivom članku na šest stranica sa zornim ilustracijama.

Eva Ravnić upoznaje nas sa događanjima na znanstveno-stručnom skupu održanom u zagrebačkoj Zvjezdarnici, pod nazivom "Život i djelo Otona Kučere (1857.-1931.)" koji je održan 7. prosinca prošle godine. Za one koji vole brojke i matematiku, Zlatko Majlinger, mr.sc. je pripremio kratak i zanimljiv tekst naslova Tajanstveni Bodeov "zakon". Svjedoci smo ovih dana, izuzetno velikoj pozornosti znanstvenika koja je usmjerena prema Marsu. Naravno, riječ je o misiji Phoenix Mars lander koja se, nakon više od 30. godina, uspješno spustila na Mars, točnije u područje sjevernog Marsovog pola. I članak naslova "Mars 500" posvećen je Marsu, a njegov autor Damir Žitinić upoznaje nas s problemima koji će pratiti prve ljude na putu do Marsa, i njihovom rješavanju u projektu Mars 500, a u sklopu kojega će se na Zemlji simulirati putovanje do Marsa, boravak na tom zagonetnom planetu i povratak natrag na Zemlju.

Lovro Pavletić upoznaje nas sa zanimljivostima proljetnog neba, a na duplerici se nalazi prekrasna astrofotografija koju je snimio Gordan Bartolić, i prikazuje zvjezdane objekte M35 i NGC2158. U "Vodiču kroz Sunčev sustav", Ivica Ćiković nam je pripremio sve što se ovih noći može promatrati na zvjezdanom nebu. Poslastica broja je članak pod naslovom "Izrada male dvorišne zvjezdarnice". Ovo će zanimati sve one koji imaju teleskop i svaki puta ga moraju sklapati i rasklapati nakon promatranja. Isti problem je mučio i Gordana Bartolić koji je odlučio doskočiti problemu tako da svom optičkom ljubimcu sagradi - zvjezdarnicu. Kako je on to napravio, čime se sve služio, možete pročitati na gotovo šest stranica u ovome napetom članku, bogato ilustriranom nacrtima, slikama i fotografijama, sve u detalje opisano i prikazano. Mogu reći da sam uživao čitajući ga.

Što je kisik, tko ga je i kada otkrio, gdje se koristi i još puno toga, otkrit će vam članak Alena Ožbolt. Dinko Brautović pripremio je i članak o velikom uspjehu Europske svemirske agencije (ESA) koja je napravila laboratorij Columbus i koji je dopremljen na Međunarodnu svemirsku postaju (ISS). Berislav Bračun, svima poznati Beri, konstruktor teleskopa u kućnoj izradi, ovoga puta je napravio "dodatak" teleskopima, koji bi dobro došao svakome tko se bavi praktičnim promatranjima. Riječ je o - stolici. Kako naslov kaže, "Dalmatinska stolica", namijenjena je terenskoj uporabi i tako je konstruirana da na njoj možete sjediti na bilo kojem terenu se nalazili. Ne želite li sjediti, onda ju možete koristiti i kao stativ za manji instrument ili dvogled. Jako zanimljivo, svakako pročitajte članak. I na kraju, Eva Ravnić nam je pripremila mali praktični zadatak, i opisala kako napraviti svoj mali stolni staklenik. Uz to, pripremila je i deset zanimljivih pitanja u rubrici "Mala (š)KOLA. Još jedna karikatura iz crtaćeg pera Davora Lacković, zaključuje ovaj zanimljivi broj Polarisa.