Naši astronomi amateri - Anđelko Glivar

Širom naše zemlje djeluje samostalno mnogo astronoma amatera svih uzrasta i profesija, od učenika do penzionera. Najviše je srednjoškolaca i studenata, među koje spada i Anđelko Glivar iz Donje Stubice.

Tekst je napisao Gustav Kren, suradnik Zvjezdarnice u Zagrebu, a objavljen je u časopisu Čovjek i svemir broj 6, iz 1980-1981. godine.

Astronomija, "kraljica znanosti" od pamtivijeka je izazivala živo zanimanje svih slojeva ljudi -od pastira do filozofa. Astronomski amaterizam u svijetu je vrlo razvijen. Na tisuće amatera upiru svoje poglede u nebeski svod i većinom su pripadnici raznih amaterskih astronomskih organizacija koje upućuju i pomažu svoje članove i usmjeravaju njihov rad u nekom konkretnom pravcu. Tako npr. u nama dalekom Japanu postoje "lovci na nove zvijezde i komete", dok su Englezi, Mađari i Amerikanci poznati promatrači promjenljivih zvijezda itd.

Naslovnica časopisa Čovjek i svemir broj 4, iz 1980/1981. godine.
Naši su pokušaji doduše, još daleko od spomenutih astronoma amatera, ali to ne znači da ne postoji interes za astronomiju i promatranje nebeskih tijela i pojava, već je to posljedica i niza objektivnih okolnosti: u većem dijelu naše zemlje astronomija nije nastavni predmet u školama, pa prolaze generacije kroz školske klupe, a da niti ne saznaju što je zapravo astronomija. Nadalje, ne postoje mnogobrojne zvjezdarnice kao drugdje u svijetu, a i one koje rade, životare u vrlo skromnim uvjetima. Vrlo mali, bolje reći nikakav izbor astronomskih instrumenata i mali broj organiziranih astronomskih društava, još su dva velika razloga k tome.

Astronom-amater iz Donje Stubice

Ipak, širom naše zemlje djeluje samostalno mnogo astronoma amatera svih uzrasta i profesija, od učenika do penzionera. Najviše je srednjoškolaca i studenata, među koje spada i Anđelko Glivar iz Donje Stubice, odličan učenik I razreda srednje škole. Njega je prije tri godine za astronomiju sasvim slučajno "zagrijao" njegov vršnjak i susjed Mirko Knezić. Pogled kroz prijateljev dalekozor pobudio je u njemu želju za vlastitim instrumentom i promatranjima svemirskih prostranstava. To je omogućio teleskop REVUE o 60/700 mm, koji mu je otac nabavio u inozemstvu.

Učenik, astronom amater Anđelko Glivar iz Donje Stubice, pored svog refraktora Revue ø 60/700 mm.
Koristi okulare Kellner, Huygens i Ramsden od 22, 12 i 6 mm fokusa, koji ovom teleskopu omogućuju povećanja od 32, 58 i 117 puta. Dalekozor ima refleksni tražilac od 10 povećanja, filtere za Sunce i Mjesec, dijagonalnu prizmu koja olakšava promatranja neba u blizini zenita, te Barlowu leću za dvostruko produžavanje fokusa objektiva. Anđelko promatra planete i Mjesec, a najradije Sunce, koje pretežno promatra metodom projekcije na ekran, posjeduje veliki broj vlastitih snimaka Sunčeve fotosfere, koje obavlja fotoaparatom Zenit-TTL, a vodi i evidenciju o Sunčevoj aktivnosti iz vlastitih promatranja. Najveći mu je problem astronomska literatura, koje na našem jeziku, ima vrlo malo. Zasada je jedini koji je izradio jednostavan astrograf prema uputama dipl. ing. Željka Andreića objavljenim u broju 3,79/80. ovoga časopisa.
Snimke noćnog neba dobivene ovim instrumentom vrlo su dobre i rezultat su volje, truda i entuzijazma. Želja mu je da u dogledno vrijeme nabavi optički jači teleskop koji bi mu omogućio daljnji napredak u radu. Svoje radove redovno šalje na našu Zvjezdarnicu, a o njegovim promatranjima pisano je i u biltenu "Bolid". Sigurni smo da mnogo takvih entuzijasta djeluje samostalno, pa ih ovim putem zato pozivamo na zajedničku suradnju.