O Zvjezdarnici

Kako naš slogan "Nešto važno događa se u svemiru" govori, Zvjezdarnica je mjesto gdje možete bolje upoznati astronomiju i astronautiku, odnosno taj dio znanosti i sve što je vezano uz nju. Primarni zadatak Zvjezdarnice je upoznati sve koje to zanima, sa svijetom astronomije, astronautike, aktivnostima astronoma, znanstvenika i općenito, sa zanimljivostima iz svijeta znanosti. No, to ne znači da ovdje neće biti vijesti koje su značajne za nas. Baš naprotiv.
Zvjezdarnica je nastala kao posljedica pretrpanosti različitim sadržajima na domeni danijel.info s koje su se ovdje preselili sadržaji poput rubrike Pogled u svemir, a koriste se i servisi kao što su Astroforum i Astrogalerija. S obzirom da su stranice na danijel.info rađene u html jeziku, vrijeme ih je pomalo pregazilo i nisu imale mogućnost obnavljanja sadržaja niti interaktivnosti. Stoga je pala odluka da se krene u izradu novih stranica na kojima se upravo nalazite, koje će po koncepciji biti više otvorene prema interakciji s posjetiteljima ali i tehnološki suvremenije.
Koliko smo uspjeli u tome, procijenite sami. Osim ovoga, kako je Danijel Reponj, autor Zvjezdarnice, pisao o događajima iz svijeta astronomije i astronautike na različitim mjestima na Internetu, koja nisu bila primjerena takvim sadržajima, to je bio razlog više da se svi tekstovi objedine na jednome mjestu i stave u kontekst kojemu i pripadaju. Tako ćete ovdje pronaći i te tekstove, koji su prilagođeni svome novom domu.
Za nešto manje od dvije godine otkako je došla na Internet, 2008. godine, Zvjezdarnica je doživjela i potpunu rekonstrukciju. Izrađene su nove stranice. Posla je bilo puno, trebalo je prebaciti sve tekstove, sve fotografije, razraditi koncepciju novog sitea. Led je probio Astroforum, on je bio prvi koji je premješten na novi server. Za njime je išla Astrogalerija, a oboje su doživjeli i nadogradnje. Najviše je posla zadao potpuno novi sustav za upravljanje i publiciranje sadržaja (cms) koji je osmislila i izradila, posebno za potrebe Zvjezdarnice, tvrtka Prostudio. S njima smo surađivali i konzultirali se oko svega, a oni su sve naše želje pretočili u stvarnost. Struktura same zvjezdarnice vrlo je kompleksna te je zahtijevala doista siguran i pouzdan sustav. Upravo je zbog toga iz samih korijena osmišljen i napisan program koji upravlja glavnim sadržajem, tj. člancima, a ujedno i ostalim pratećim dijelovima Zvjezdarnice. Zahvaljujući njemu, Zvjezdarnica je postala suvremeni site. Kako živimo u 21. stoljeću, a brze veze na Internet su danas sasvim normalna stvar, podrazumijeva se da su svi sadržaji prilagođeni toj činjenici.

A što je tada bilo novo na Zvjezdarnici? Nakon novoga dizajna, uvedena je rubrika Video. U njoj smo za vas birali ono što je značajno i zanimljivo iz svijeta astronomije i astronautike. Ima tamo svega, od prikaza zanimljivih teleskopa, zvjezdarnica, do svemirskih letjelica i aktivnosti astronoma. Zatim, uvedena je i nova rubrika pod imenom Supernova. U njoj vam predstavljamo prave male bisere iz svijeta novinarstva, dakle tekstove novinara o astronomiji i astronomima, a koji zavrjeđuju biti posebno istaknuti kao primjer kako se piše istinito i objektivno. Nasuprot Supernovi, novost je bila i rubrika Crna rupa. Svi znate otprilike što je crna rupa, i ono što jednom upadne u nju, više nikada ne može izaći. Baš zato smo i novu rubriku nazvali upravo tako. U njoj se nalazi sve ono negativno što mediji svakodnevno pišu o astronomiji i astronomima. To je primjer kako ne treba pisati, a jesmo li bili u pravu, procijenite sami. Kako to obično biva kod nas, tog "svemirskog" novinarskog smeća ima toliko da više nije imalo smisla pisati o tome jer ne bismo ništa drugo stigli raditi nego se samo time baviti. Tu je bila još jedna novost, a to je rubrika Vremeplov. U njoj smo vam ponudili sadržaje iz povijesti znanosti. Dakle, za svaki mjesec postoji prikaz što se u povijesti događalo u tekućem mjesecu, a vjerujte nam, tu zaista ima zanimljivosti. Za ljubitelje anketa, postavili smo novi servis za ankete, a za razliku od staroga, mogli ste ostavljati i svoje komentare. Tu je bio i neizostavni prikaz aktivnosti na usenetu, odnosno na news grupi hr.sci.astronomija koja je nekada bila veliko okupljalište astronoma. Sada je gotovo pusta. Naravno, vraćen je i prikaz aktivnosti astronoma na našem Astroforumu, slobodno zavirite i tamo, siguran sam da ćete naći puno zanimljivih tema o kojima možete raspravljati sa zajednicom na forumu. Eto, da vas ne davim previše, tako je izgledala druga reinkarnacija Zvjezdarnice.

Za svoj šesti rođendan, 2012. godine, Zvjezdarnica je dobila najmoderniji sustav web stranica, potpuno novi web dizajn, Ajax kontrole i mnoštvo interaktivnosti. Astrogalerija je postala sastavni dio CMS-a koji je neusporedivo napredniji od prošloga i putem njega sada se upravlja baš svim sadržajima. Jedino je Astroforum ostao kao samostalna cjelina. Sama Zvjezdarnica vam sada nudi izbor nekoliko grafičkih tema pa si svatko može odabrati izgled kakav mu najbolje odgovara. Uveden je napredni sustav komentara, svaki je članak dobio mogućnost prikaza svoje ankete, astronomska slika dana i galerija su potpuno ispočetka izrađeni tako da sada svaki korisnik ima mogućnost samostalnog dodavanja svojih astrofotografija u oba servisa. Uvedena je i nova rubrika pod nazivom Škrinjica u kojoj se objavljuju stari tekstovi od prije nekoliko desetljeća, koja služi kao svojevremeni povratak u prošlost astronomije i astronautike kako bismo predstavili mladim generacijama kako smo se astronomijom bavili nekada i podsjetili ih što se tada događalo. Tu je i sustav najave događanja koji je također novost na Zvjezdarnici. Svi registrirani korisnici Zvjezdarnice imaju mogućnost, osim komentiranja i ocjenjivanja, najavljivati razne događaje koji se trebaju dogoditi. Prikaz tekstova sada je proširen pa se naslovi mogu sortirati po različitim kriterijima, a tu je dodan i Facebook web dodatak za fanove Zvjezdarnice na Facebooku. Uglavnom, svaka nadogradnja donijela je nešto novoga, a nadamo se da će vam se svidjeti i ova nova.
Zvjezdarnica je službeno počela s radom 31. siječnja 2006. godine u 01:00 sati, a od 07. veljače 2006. godine, indeksira ju i Google.