Laserom na zrakoplovu uništen balistički projektil

Srijeda, 17. veljače 2010. u 08:15 sati

Znanstvena fantastika velikim koracima juri ususret stvarnosti. U to su se ovog tjedna uvjerili i javno pohvalili inženjeri američke vojske kada je specijalnim laserom montiranom na avionu uništen balistički projektil. The Airborne Laser Testbed (ALTB) montiran na ogromnom Boeingu 748-400F proizveden je u postrojenjima Northrop Grumman korporacije. Riječ je o laseru koji koristi 1.5 m teleskop montiran na specijalnu platformu na samom zrakoplovu B-747-400F. Civilne inačice ovog zrakoplova već se desetljećima koriste kao interkontinentalni avioni brzine 1000 km/h s mogućnošću prijevoza nekoliko stotina putnika. Ipak u ovoj prerađenoj inačici oznake 400F američka vojska instalirala je laser čija se snaga mjeri u MW, a u samom avionu smješten je pravi računalni operativni centar kojeg je stvorio sam Boeing dok je sustav upravljanja oružjem iz budućnosti odradila tvrtka Lockheed Martin.

Lasersko-teleskopski sustav fokusira zraku snake nekoliko MW na područje veličine rukometne lopte. Računala omogućavaju održavanje usmjerenosti i intenziteta zrake. U ovom pokusnom letu i borbenom djelovanju lasera uništen je iznimno brz (preko 6000 km/h) interkontinentalni projektil. Njega je ciljnički sustav najprije prepoznao kao potencijalnu metu, koja je zatim naciljana, a potom i ozračivana laserskom zrakom. U svega nekoliko sekundi laserska je zraka na cilju prouzročila toplinski udar koji je doveo do dezintegracije avionike ali i samog tijela ICBM-a.

Teleskop u avionu, za potrebe znanosti i civila

Steve Hixson, dopredsjednik Space and Directed Energy Systems iz Northrop Grumman"s Aerospace Systemsa izjavio je kako se ovim eksperimentom potvrđuje potencijal visokoenergetskih oružja u budućim borbenim djelovanjima, ali i njihova iznimna mobilnost ukoliko su postavljeni na velikim avionima-nosačima. Kako bi se spriječila destabilizacija laserske zrake uzrokovana sastavom i svojstvima atmosfere na području bojnih djelovanja sustav je opremljen aparaturom za kompenzaciju rasipanja laserske zrake.

Slične sustave primjenjuju i astronomi u svojem radu, samo u znanstvene, mirnodopske svrhe. Aktivna i adaptivna optika, umjetna zvijezda stvorena laserom kako bi se kompenziralo titranje atmosfere i naposljetku leteći teleskop SOFIA (o kojem smo nedavno pisali) samo su dio iste, dijeljene tehnologije između vojske i civila. U modernom svijetu jedan složeni astronomski projekt mora proći desetine provjera i odobrenja te redovno muku mučiti s budžetskim ograničenjima. S druge strane cjenik uspjeha vojne primjene laserskih tehnologija nije čak ni taksativno naveden.