Kolimacija-pomoć

Autor Lucius, 03.08.2023. u 20:09:46 sati

« natrag - naprijed »

0 Članovi i 1 Gost pregledava ovu temu.

Acheron

Pa recimo da je tako, teško je reći preko fotke na mobitelu jer za 1mm krivi položaj mobitela može uzrokovati dovoljnu paralksu da kolimacija izgleda bezveze, a u naravi je dobra.

Sad lagano malim šarafima, jednog otpuštaj, drugo priteži poklopi refleksiju križa s pravim križem pomicanjem sekundara. I onda natjeraj ovaj krug da se poklopi s križem tako da pomićeš primar.

Lucius

Da, znam da mob slika nije najbolje mjerilo, ali gotovo identično izgleda i sa okom.
Citat: Acheron  u 04.08.2023. u 12:31:56 satiSad lagano malim šarafima, jednog otpuštaj, drugo priteži poklopi refleksiju križa s pravim križem pomicanjem sekundara. I onda natjeraj ovaj krug da se poklopi s križem tako da pomićeš primar.
Ok. To je najveći problem preklopiti jer ti mali šarafi sve unište. I onda idem vratit i bude još gore...al haj, probat ćemo.
Primar je piece of cake.
T: SW Flextube 250P, SW Mak 150

Acheron

pod male šarafi ubaci nešto gumeno da imaš "oprugu", ja sam izrezao komadićak zračnice bicikla, presavinuo ga 2 puta i ubacio pod šarafiće.

Lucius

Aleluja! Malo mi je mobitel pobjegao u stranu pa izgleda da treba još prema desno naštimat, ali golim okom izgleda super. Ne diram više ništa dok ne vidim na Sjevernjači. Star test je ipak najbolji pokazatelj svega. To budemo idući tjedan. :-)
Hvala na savjetima! *šešir*  Iako su tutorijali jednostavni za razumjeti nekako je shvatljivije kad netko na fini hrvatski objasni ukratko, a i vlastito eksperimentiranje sa šarafićima često dovede do rješenja. Tako sam na Maku uspio.
Što se tih šarafića na sekundaru tiče valjalo bi da su thumbscrew tip, a ne na imbus. Mislim da se to može i promijeniti bez problema?

Off topic jedan; Jel mogu scope sklopljen držati na dob montaži kad ga ne koristim ili je poželjno svaki put rasklopit u dva dijela? Ja rasklapam (vratim scop u kutiju), ali bi mi draže bilo sklopljeno sve skupa držat u kutu.
T: SW Flextube 250P, SW Mak 150

Acheron

Da, ja sam kupio šarafe s leptir maticom

Zeleni_Zub

Pogledaj malo i starije teme vezane za kolimaciju, puno toga se vec govorilo na tu temu *tu*

https://www.zvjezdarnica.com/astroforum/index.php?topic=3751.0
Teleskopi: SW 254/1200, SW 150/750, Svbony 60/240
Montaze: EQ6-R Pro
Okulari: ES 82° 8.8mm, GSO 32mm Plossl, GSO 2x Barlow
Kamere: ASI1600MM-Pro, Svbony T7M, Nikon D7200, Logitech C270
Ostalo: TSGPU CC, EFW 8x1.25", ZWO LRGB, ZWO SII-Ha-OIII 7nm , ZWO IR pass 850nm

|ASTROBIN |FLICKR| INSTAGRAM |

Lucius

#21
Vrijeme obećaje pa ću pogledat večeras na Sjevernjači i odradit promatranje. Beze sam naštimavao nišan maloprije i slika kroz okular (udaljena stabla i kuća) je bila čista.
Edit: lol, kako se oblaci skupe brzo...trebat će 1st light još sačekat.
T: SW Flextube 250P, SW Mak 150

Acheron


Zeleni_Zub

#23
Evo i ja sam danas ponovo kolimirao svog newtona 150/750 jer bio izgleda bas pobjegao sto se vidjelo na flatovima.

Dakle metoda koja se meni dosad pokazala najpreciznijom jeste pomocu SharpCap-a;

Potrebna je kamera sa wide angle objektivom koja moze ici u 1.25" ili 2" fokuser.
U mom slucaju to je guide kamera Datyson T7M sa kojom dodje wide angle objektiv koji se moze namontirati na nju, za ZWO guide kamere je takodje ima dostupno par objektiva poput ovog.

Prvo naravno stavim wide objektiv na kameru, i kameru ubacim u fokuser.
U SharpCap-u normalno pokrenem kameru i zatim ukljucim chroshair:
1.jpg

Koji nece biti centriran kako treba jer je je kamera puna rize pa objektiv stoji uheravo ali lijevim klikom misa se centar kriza moze micati, a sa desnim klikom se moze podeisit promjer kruznica, pa sa pomocu njih na osnovu vidljivog ruba fokusera lijepo centriram i kriz.
2.JPG

Onda ide posao kolimiranja, kruznice podesim da mi budu velicine sekundarnog ogledala i onda ide prvi i mozda najbitniji korak - centriranje sekundara ispod fokusera. Ovo sve ide metodom pokusaja i greske pa hajde da pokusam da razlozim na sve korake ako neko mozda prvi put kolimira.

4.jpg

Na slici gore su vijci koji se koriste za kolimiranje. U osnovi se vanjska tri inbus vijka koriste za podesavanja tilta sekundarnog ogledala, a ovaj centralni da to sve stegne, ili za podesavanje distance od sekundarnog ogledala od primarnog i istovremeno i centriranje ispod fokusera. U mom slucaju je sekundarno ogledalo trebalo odmaknuti od primarnog, pa sam centralni vijak otpustio i zatim odvrnuo i vanjska tri inbus vijka otprilke za istu kolicinu. Nakon sto onda opet stegnem centralni vijak, sekundar ce biti malo dalje od primarnog ogledala.
Dok je centralni vijak otpusten mozemo i podesavati rotaciju sekundarnog ogledala koja je takodjer vrlo bitna, a to radimo tako sto ogledalo zarotiramo rukom. Rotacija je ispravna kada sekundarno ogledalo gledano kroz fokuser izgleda kao potpuno ispravan krug (vidljivo na posljednjoj slici).

Odoka sto bolje postaviti rotaciju, i zatim pokusati centrirati sekundar sto bolje. Stegnemo (ne pretjerivati) tri inbus vijka tako da su vidljiv odraz sekundarnog ogledala u primaru. Ako je sekundar dobro centriran i rotiran kolimacija ce onda biti vec dovoljno dobra, ali obicno treba vise pokusaja, sa svakim ide sve finije podesavanja.

Evo kako je izgledalo kod mene nakon drugog pokusaja.
3.JPG

Ono sto treba razumiti jeste da ako smo lose rotirali ili centrirali sekundar, to cemo sve kompenzirati sa podevanjem tilta pomocu tri inbus vijka. Kolimacija ce izgledati OK - vidjet ce se sve zakacke na primarnom ogledalu i laser ce pokazati da je sve perfekt, ali zapravo nije. Zato je jako bitno pomocu nekog softvera poput ovog ili pomocu chesire okulara utvrditi da je sekundar ispravno centriran.
U slucaju na slici iznad, rotacija je bila losa pa zato idemo ponoviti sve jos jednom.

Malo popustim tri inbus vijka, rukom lagano zarotiram sekundar u zeljenom pravcu, ponovo sa tri inbus vijka podesim da je tilt dobar (da je sekundarno ogledalo okrulo i u centru) i tu bi vec trebalo biti jako blizu.

Ako se sve kruznice podudaraju, onda finim podesavanjem tilta pomocu tri inbus vijka centriramo i centralnu oznaku na primarnom ogledalu i voila - to bi trebalo biti to sto se tice sekundara.  *tu*

Evo kako izgleda nakon 4 ponavljanja cijelog procesa, cini mi se da je to to!
Collimation.jpg

Kad je najbitniji dio zavrsen, sada je kolimacija primarnog ogledala laganica.
Tu vec moze posluziti i (dobro kolimiran) laser, ali posto je kamera vec tu zasto onda ne iskoristiti i nju.

Ekspoziciju sputim tako da se vide spider drzaci sekundarnog ogledala i onda jednostacno primarno ogledalo kolimiramo tako da drzaci sekundara budu centrirani. Tu pomaze i da se desnim klikom rotira crveni kriz u SharpCapu tako da se poravna sa drzacima sekundara.

6.JPG
7.JPG

I to je to, trebalo bi da je teleskop sada vec dobro kolimiran.
Posto se ovaj teleskop koristi za astrofoto, kao sto mi je @Veljac napomenuo za optimalne rezultate dobro je postaviti cijeli setup kao i prilikom snimanja. U mom slucaju to znaci kolimirati sa koma fokuserom, i fokuser ostaviti u polozaju u kojem i je prilikom snimanja.
5.JPG

I evo kako izgleda dobro kolimiran F5 Newton:
Collimation.jpg
Dakle, posto je u pitanju malo brza cijev, sekundar ce imati primjetan offset (silueta sekundarnog ogledala oznacena plavom bojom na slici ispod). Ovo ne predstavlja problem i prisutno je na svim brzim newtonima.
8.JPG

Za kraj samo jos jedna bitna napomena: Uvijek kolimaciju raditi sa cijevi u horizontalnom polozaju. U slucaju da neki vijak, inbus kljuc ili sekundar ispadne da ipak ne zavrsi direkt u primarnom ogledalu.

Nadam se dao ovo kome pomogne i ako ima nesto da je promaseno ili nedoreceno naravno napisite  *ritmika*


Teleskopi: SW 254/1200, SW 150/750, Svbony 60/240
Montaze: EQ6-R Pro
Okulari: ES 82° 8.8mm, GSO 32mm Plossl, GSO 2x Barlow
Kamere: ASI1600MM-Pro, Svbony T7M, Nikon D7200, Logitech C270
Ostalo: TSGPU CC, EFW 8x1.25", ZWO LRGB, ZWO SII-Ha-OIII 7nm , ZWO IR pass 850nm

|ASTROBIN |FLICKR| INSTAGRAM |

Lucius

Fino objašnjeno, bravo za trud. *tu*  *pljesk*  *šešir* Siguran sam da će nekome biti od pomoći. Moglo je ovo slobodno biti i u posebnoj temi.
Za brze reflektore ima još jedna metoda koju sam pročitao na Obsession stranici; barlow laser metoda. Kažu najbolja za jako brze Newtone (f4 i brže). Jel itko to probao?
T: SW Flextube 250P, SW Mak 150

Zeleni_Zub

Da svakako je bolje koristiti barlow sa laserom, tako i ja radim.
Ali to je samo za kolimaciju primarnog ogledala, sekundarno ogledalo ne mozes kolimirati laserom.
Teleskopi: SW 254/1200, SW 150/750, Svbony 60/240
Montaze: EQ6-R Pro
Okulari: ES 82° 8.8mm, GSO 32mm Plossl, GSO 2x Barlow
Kamere: ASI1600MM-Pro, Svbony T7M, Nikon D7200, Logitech C270
Ostalo: TSGPU CC, EFW 8x1.25", ZWO LRGB, ZWO SII-Ha-OIII 7nm , ZWO IR pass 850nm

|ASTROBIN |FLICKR| INSTAGRAM |

Lucius

Primar mi je laganica. *zubo* Sekundar me zezao prvi put, ali sad stoji i ne treba ga uopće dirati.
T: SW Flextube 250P, SW Mak 150

Magelan118

Odlicno.
Ovo isto radi i OCAL collimator, samo za jos 200 dolara hahaha
Ko ima kameru sa objektivom ovo je odlicno resenje.

Ja imam OCAL i navijam ga direkt na coma korektor kako bi mi sve ostalo isto kad stavim DSLR na korektor.
Ako bih kolimovao bez korektora, direkt na tubu fokusera, kada se ubaci korektor i stegne sa dva šrafića, to odmah stvori mali offset i onda to vise nije to
SkyWatcher Quattro 150P - zacrnjen
SkyWatcher HEQ5 Pro
ZWO 533MC Pro; Canon 600D (astromod); ASI120MM mini guidecam
Optolong L-eXtreme filter

Leviner

Jako dobar tutorijal zz!!  *pljesk*

Za brze newtone bi jos napomenuo kolimaciju fokusera. Ali to je vec jedna druga prica...
T: SW 130 PDS, SW ESPRIT 120
M: SW EQ6 Onstep, belt mod
K: Canon 1100D modificiran, ASI ZWO 290MC, ASI533MM

Zeleni_Zub

Citat: Leviner  u 19.08.2023. u 22:03:16 satiZa brze newtone bi jos napomenuo kolimaciju fokusera. Ali to je vec jedna druga prica...

To kako stvari stoje slijedi u nastavku teme  *zubo*  *zubo*
Teleskopi: SW 254/1200, SW 150/750, Svbony 60/240
Montaze: EQ6-R Pro
Okulari: ES 82° 8.8mm, GSO 32mm Plossl, GSO 2x Barlow
Kamere: ASI1600MM-Pro, Svbony T7M, Nikon D7200, Logitech C270
Ostalo: TSGPU CC, EFW 8x1.25", ZWO LRGB, ZWO SII-Ha-OIII 7nm , ZWO IR pass 850nm

|ASTROBIN |FLICKR| INSTAGRAM |

🡱 🡳