Fokuser

Autor Strumf, 10.09.2023. u 19:19:50 sati

« natrag - naprijed »

0 Članovi i 1 Gost pregledava ovu temu.

Strumf

Kad sam poceo raditi na Dobsonu smijao sam se elektricnom fokuseru, bilo mi je to smjesno, sad kad imam GoTo i kad hocu podesit fokuser rukom, pa mi se sve zatrese ili pomakne scope, poceo sam razmisljati o tome.

Nisam nasao puno informacija o tome za sto sluzi tocno elektricni fokuser.

Pa pretpostavljam da:
      - sprjecava drmanje slike rukom
      - moze se zabiljezit pozicija
      - auto fokus pomocu senzora?

Jos nesto da nisam naveo?

Sto se tice pozicije, znam da su objekti u svemiru svaki dan na razlicitoj udaljenosti. Da li se moze vise dana klristit ista pozicija fokusera? Pretpostavljam da se svaki dan mora zapisat nova pozicija fokusera, tj. nece drzati niti par sati? Ako ne, cemu onda pozicioniranje?

Sto je auto fokus, kao radi?
Sve sto sam cuo moze se ugradit senzor, a cijev se rasteze od temperature pa on podesi? 

I auto fokus nije opcija da se nacilja npr. na objekt i on ga sam izostri pomocu sensora, tj. ipak mu trebas zabiljezit poziciju tamo gdje je najbolja slika?

nasao sam ovo:
https://onstep.groups.io/g/main/wiki/30070

https://youtu.be/-P5RCB1L32c?feature=shared
Teleskop: Sky Watcher 200/1200 Dobson, GoTo
Okulari: Super Plöss 25mm/52°, 10mm/52°, Celestron Omni 40mm, 6mm
Barlow: Gso 2x
Filter: Angeleyes Portable Polarizing Filter
Kamera: Samsung GALAXY s20, Logitech C270
Dalekozor: 10x50

stipe

U astrofotografiji, autofokuser sluzi da tijekom cjelonocnog snimanja objekta ne dodje do gubitka ostrine zbog stezanja i sirenja opticke cijevi. Sam program koji sluzi za okidanje slika ima u sebi i kontrolu fokusa. Postoji opcija metodom komparacije, gdje on nakon odredjenog vremena provjerava fokus tako sto ga izvuce malo unutra, malo van, pritom okidajuci kratke ekspozicije usporedjujuci velicinu zvijezde na kojoj vrsi refokusiranje. Kada to odradi, nastavi dalje sa fotkanjem glavnog sessiona, to jest nastavlja dalje snimati objekt. Druga opcija je da ima i temperaturni senzor pomocu kojeg detektira pad temperature okoline tijekom noci i prekida sa snimanjem objekta da bi refokusirao. E sad imas opciju samo da spojis motoric na fokuser i fino ga pomices da ne bi tresao teleskop loveci knob fokusera rukom. Ova najjednostavnija izvedba je za vizualu i ne treba ti nista vise. Kod astrofotografije se koriste elektronicki fokuseri spojeni preko usb-a na laptop ili sto vec i onda softver korigira fokus putem povratne slike sa kamere. Ako nema kamere, mozes preko bluetootha na mobitelu pomicati takav gotovi fokuser i fokusirati naprijed-natrag. Postoji Sesto Senso od Primalucea ili ZWO EAF u tu svrhu ako neces izradjivati autofokuser. Ako si diy tip, sto vidim da jesi, mozes si sloziti Onstep fokuser prema tutorijalima na internetu.
Newtoni: 300mm f5.7 dobson, 150mm f8 dobson, homemade astrograf 152mm f4, Vega Ljubljana 140/1417; refraktori: Explore Scientific AR 152, Explore Scientific 127ED triplet APO, Explore Scientific 80ED triplet APO, mini Jaeger's 54/330, 90/800 eBayscope bino, Carton 80/528, Carton 60/1000, SS Shorty 80/400, Meade 60/360 ETX, "meopta" AD720; Zrak 56/800, homemade "Plavko" 56/800, Vega Ljubljana 45/700. Okulari: TS XWA 100° 20mm, TS UWAN 16mm 82°, Gold line 6 i 9mm, homemade okulari 10-32mm. Homemade 1.25" okular turret, 2" dijagonale sa prizmom i zrcalom, 2x barlowi 1.25 i 2", Montaža: Skywatcher Synscan custom. Kamere: Omegon veTEC533C, ASI290MC, QHY5, Canon EOS 1100D. Filteri: Optolong L-Extreme 1.25" Objektivi: Meopta Belar 4.5/105, Meopta Anaret 4.5/90, 4.5/80 i 4.5/50, PZO Mikar/S 4.5/55, Kit 18-55mm, Isconar 4/135, Zeiss Sonnar MC 3.5/135, Pentacon 2.8/135, Mamiya 2/50, Helios 2/58 i Flektogon 2.4/35. Dalekozori: Super Zenith 12x50, Tento 7x50, Bresser 20-60x60, 10x40 monokular

Strumf

Hvala.
Dakle moze radit automatski preko softvera ili manualno pomicanjem na aplikaciji.

Koji motor je dobar? vidim da stavljaju Nema17, a za to moze i neki slabiji cini mi se.

Driver cini mi se ne treba jer Fysetc E4 vec ima ugraden driver za njega?

Nasao sam vec neke stalke za printanje za njega.
Teleskop: Sky Watcher 200/1200 Dobson, GoTo
Okulari: Super Plöss 25mm/52°, 10mm/52°, Celestron Omni 40mm, 6mm
Barlow: Gso 2x
Filter: Angeleyes Portable Polarizing Filter
Kamera: Samsung GALAXY s20, Logitech C270
Dalekozor: 10x50

bojan

#3
amater

Tonci

Citat: Strumf  u 10.09.2023. u 19:19:50 satiSto se tice pozicije, znam da su objekti u svemiru svaki dan na razlicitoj udaljenosti. Da li se moze vise dana klristit ista pozicija fokusera? Pretpostavljam da se svaki dan mora zapisat nova pozicija fokusera, tj. nece drzati niti par sati? Ako ne, cemu onda pozicioniranje?


Ja ću samo odgovoriti na ovaj dio da pojasnim.
Ovisnost fokusa o udaljenosti praktički ne postoji,ako govorimo o udaljenostima većim od cca 100x fokusne duljine teleskopa, dakle par stotina metara. Možda djelomično ovisi i o promjeru teleskopa,nek me ispravi ako netko zna, ali sigurno možemo reći da nije nikad iznad kilometra... Sve što je dalje od toga spada pod ono što se na fotoaparatu označava znakom beskonačnosti. Na žalost, jer kad bi bilo drugačije, mogle bi se mjeriti udaljenosti galaksija i zvijezda mjerenjem položaja fokusera.  :-)
Fokuser se naštimava zbog svih drugih efekata - temperaturno i mehaničko pomicanje cijevi, različiti okulari koji moraju biti bliže ili dalje od fokusa primarnog zrcala i sl...

Strumf

Okej.
Evo ovaj pak kaze da drugi motori oim Nema17 nisu dovoljno snazni :)

https://www.instructables.com/Telescope-Electronic-Focuser/
Teleskop: Sky Watcher 200/1200 Dobson, GoTo
Okulari: Super Plöss 25mm/52°, 10mm/52°, Celestron Omni 40mm, 6mm
Barlow: Gso 2x
Filter: Angeleyes Portable Polarizing Filter
Kamera: Samsung GALAXY s20, Logitech C270
Dalekozor: 10x50

bojan

Citat: Strumf  u 14.09.2023. u 11:20:58 satiOkej.
Evo ovaj pak kaze da drugi motori oim Nema17 nisu dovoljno snazni :)

https://www.instructables.com/Telescope-Electronic-Focuser/
Ma kaj ne bi bili dosta jaki.. Ljudi svasta tvrde a drugi svasta vjeruju. Pa koliko su ti jaki prsti koji vrte manualni fokuser??
Ja imam onaj mali na oba skopa i nema nikakvih problema.
amater

Strumf

Moze netko navesti vise modela motora koji bi bili okej?

Bojan C11, bas skoro nikakvih podataka o tome  :-)
Teleskop: Sky Watcher 200/1200 Dobson, GoTo
Okulari: Super Plöss 25mm/52°, 10mm/52°, Celestron Omni 40mm, 6mm
Barlow: Gso 2x
Filter: Angeleyes Portable Polarizing Filter
Kamera: Samsung GALAXY s20, Logitech C270
Dalekozor: 10x50

Strumf

#8
Pretpostavljam da treba bit stepper motor.
Najmanji od Nema je Nema 8, ali hoce za njega 30-40€ + Shipping.

Imate koje modele da preporucit narucim iz Europe ili cu kupit neki Nema 8 iz Kine (sa backlashom)?
Teleskop: Sky Watcher 200/1200 Dobson, GoTo
Okulari: Super Plöss 25mm/52°, 10mm/52°, Celestron Omni 40mm, 6mm
Barlow: Gso 2x
Filter: Angeleyes Portable Polarizing Filter
Kamera: Samsung GALAXY s20, Logitech C270
Dalekozor: 10x50

stipe

#9
Bitno ti je koliki je i otpor namotaja. Svaki driver trazi određeni otpor namotaja stepper motora.

Moj je bipolarni NEMA14 sa 22 ohma po namotaju.
Newtoni: 300mm f5.7 dobson, 150mm f8 dobson, homemade astrograf 152mm f4, Vega Ljubljana 140/1417; refraktori: Explore Scientific AR 152, Explore Scientific 127ED triplet APO, Explore Scientific 80ED triplet APO, mini Jaeger's 54/330, 90/800 eBayscope bino, Carton 80/528, Carton 60/1000, SS Shorty 80/400, Meade 60/360 ETX, "meopta" AD720; Zrak 56/800, homemade "Plavko" 56/800, Vega Ljubljana 45/700. Okulari: TS XWA 100° 20mm, TS UWAN 16mm 82°, Gold line 6 i 9mm, homemade okulari 10-32mm. Homemade 1.25" okular turret, 2" dijagonale sa prizmom i zrcalom, 2x barlowi 1.25 i 2", Montaža: Skywatcher Synscan custom. Kamere: Omegon veTEC533C, ASI290MC, QHY5, Canon EOS 1100D. Filteri: Optolong L-Extreme 1.25" Objektivi: Meopta Belar 4.5/105, Meopta Anaret 4.5/90, 4.5/80 i 4.5/50, PZO Mikar/S 4.5/55, Kit 18-55mm, Isconar 4/135, Zeiss Sonnar MC 3.5/135, Pentacon 2.8/135, Mamiya 2/50, Helios 2/58 i Flektogon 2.4/35. Dalekozori: Super Zenith 12x50, Tento 7x50, Bresser 20-60x60, 10x40 monokular

arrow

Ja sam stavio ovaj nema17, vuče hlađenu kameru, filter wheel i koma korektor bez problema, sa alija



Teleskop: SkyWatcher Explorer 150/750, TS-Optics Ritchey Chretien 6" 154/1370
Montaža: SW EQ6 OnStepX belt mod, Custom made friction drive OnStepX
Kamera: Player One Ares-C Pro (IMX533), Nikon D5100
Objektivi: Helios 2/58, Nikkor 18-55, Tamron 18-270,  Nikkor 55-300,
Zvjezdarnica: SkyArrow
Ostalo: Svbony SV106 50mm guidescope, TS Maxfield 0.95x koma korektor, Astronomik L2 UV-IR Cut 2" filter, ZWO DuoBand 2" filter, Svbony 5x2" filterwheel

Strumf

Pozdrav.
Sto ako bih radio direktan prijenos umjesto remenskog, kao ovdje na stranici?
https://stargazerslounge.com/topic/387475-diy-electric-focuser/

Mozda mi se cini malo jednostavije napravit taj direktan. No vidim da je prstima drzanjem samo za sipku, gotovo nemoguce okrenuti fokuser, to znaci da ce biti problem snaga i umor motora?

Ukoliko mislite da to nije problem, kupim jednostavno neki coupling. Vidim da mi je sipka fokusera tocno 4mm, a Nema (npr. 11) je 6mm, znaci treba mi 4x6mm coupling?

Jedino neznam zasto je ovaj uzeo savitljiv coupling kad ce biti motor ravan sa sipkom. Ima za kupit i ovi koji nisu savitljivi:

https://a.aliexpress.com/_ms5bXwG

https://a.aliexpress.com/_mO7hJ7e
Teleskop: Sky Watcher 200/1200 Dobson, GoTo
Okulari: Super Plöss 25mm/52°, 10mm/52°, Celestron Omni 40mm, 6mm
Barlow: Gso 2x
Filter: Angeleyes Portable Polarizing Filter
Kamera: Samsung GALAXY s20, Logitech C270
Dalekozor: 10x50

Leviner

Problematiku koju ja vidim u direktnom om prijenosu je moguca premala rezolucija motora ako stavljas na jer nemas nikakav prijenosni omjer. Ako stavljas motor na 10:1 kotacic, moze se desiti da ti potrga ako dodje fokuser do kraja, zato se ne prakticira stavljati na kotacic za fino podesavanje. Uglavnom, ja sam stavio motor s planetarnom getribom direktno na fokuser. Getriba je mislim 13:1. Svakako bih stavio torzionu spojnicu da ti kompenzira eventualno razilazenje osi motora i fokusera, a ne skodi nicemu.
T: SW 130 PDS, SW ESPRIT 120
M: SW EQ6 Onstep, belt mod
K: Canon 1100D modificiran, ASI ZWO 290MC, ASI533MM

bojan

amater

OuttaControlCRO

Meni na sw maku 127 za direktni prijenos cak nema14 nije dovoljan, zna preskakati....

28BYJ-48 nije mogao niti zaokrenuti milimetra
sw130p,mak127, stipe 60/330 ED, Svbony sv705, canon 550d, rpihq camera, rpi imx462, astroberry, sw eq5 Onstep, Dwarf 2

🡱 🡳