Astronaut Bruce McCandless umro u 80. godini

Astronaut Bruce McCandless "pluta" slobodno u otvorenom svemiru. © Ljubaznošću: NASA

Umirovljeni američki astronaut Bruce McCandless umro je u četvrtak 21. prosinca 2017. godine u osamdesetoj godini. Rođen 08.06.1937. godine u Bostonu, završio vojnu akademiju i postao pilot ratnog zrakoplovstva SAD. S preko pet tisuća sati naleta na različitim tipovima aviona, priključio se NASA-i još za vrijeme Apollo programa. Bio je na važnoj funkciji CAPCOM-a za vrijeme Armstrongova i Aldrinova slijetanja na Mjesec.

Astronaut Bruce McCandless.© Ljubaznošću: NASA
U misiji Apollo 14 služio je kao član posade za podršku u replici Apolla na Zemlji. Nešto kasnije bio je u svojstvu pilota pričuvne posade za prvu misiju ka svemirskoj postaji SKYLAB. Nakon toga prebačen je u program space shuttle te je dvaput letio u svemir i tamo ukupno boravio 13 dana i 31 minutu. Za vrijeme misije Challengera (1984.) prvi je puta upravljao samostalnom manevarskom jedinicom (MMU) izvan svemirskog broda bez ikakve sigurnosne "pupčane vrpce".

Astronaut Bruce McCandless na legendarnoj fotografiji koja je osvojila svijet. © Ljubaznošću: NASA
Tada su i nastale legendarne fotke "čovjeka-jetpacka" u svemiru iznad plavog planeta. Prilikom leta u raketoplanu Discovery (1990.), na sreću, nije imao previše posla. Tom je prilikom lansiran Hubbleov svemirski teleskop, a McCandless je zajedno sa Kathryn Sullivan bio spreman izaći u otvoreni svemir za slučaj da odvajanje HST od raketoplana ne protekne prema planu.

Astronaut Bruce McCandless prvi je čovjek koji je koristio manevarsku jedinicu koja mu omogućuje
kretanje u svemirskom prostoru bez potrebe fizičke veze s letjelicom. © Ljubaznošću: NASA
Sa suprugom Ellen Shields McCandless ima kćerku Tracy McCandless i sina Bruce-a McCandless-a III (i otac preminulog zvao se Bruce). Fotografije astronauta McCandlessa kako sam pluta svemirskim prostranstvima postale su dio opće kulture i znanja o svemiru.