Dan Kozmonautike 2020.

Povodom Dana Kozmonautike za naš portal ekskluzivnu izjavu daje Gosp. Matvej Sidorov, voditelj protokola, ataše Veleposlanstva Ruske Federacije u Zagrebu

Jurij Gagarin i Sergej Koroljov. © Ljubaznošću: RKK Energia

Dvanaestog travnja sada već pomalo daleke 1961. godine u bespućima Rusije, na lokaciji koja nije bila zabilježena ni na kartama, započeo je novi dan. Malo je ljudi tada znalo da će se na današnji dan prije 59 godina svijet zauvijek promijeniti. U osam sati i sedam minuta po našem vremenu, na kozmodromu Baikonur uz tutnjavu raketnih motora, ka nebu se uzdizala velika raketa. Devet minuta kasnije, svemirski brod Vostok-1 s kozmonautom Jurijem Gagarinom jurio je brzinom od preko 28.000 km/h oko Zemlje.

Jurij Gagarin
Tajnoviti svemirski program, nepoznata ekipa kozmonauta i raketnih inženjera, nakon 108 minuta Gagarinova leta u svemiru postati će prva vijest na čitavom planetu. "On je gore", riječi su kojima je svijet bio i začuđen i prestrašen i oduševljen. Čovjek je otišao na nebo i uspješno se vratio. Gagarin (1934.-1968.) je tako postao prvi čovjek svemirske ere čovječanstva, iza njegovog imena krije se veliki broj znanih i neznanih ljudi koji su dali svoj obol svemirskim tehnologijama. On je postao kruna poznate misli Ciolkovskog: "Čovjek neće zauvijek ostati u svojoj kolijevci".

Prošle je godine u Puli prvi puta organizirana manifestacija Dan Kozmonautike. Uz inicijatore iz Astronomske udruge Vidulini, više je institucija sudjelovalo u organizaciji događanja koje je udomila Ružica Jakovljević u velikoj sali njezina restorana "Blue Shell" na ACI marini koja je bila prepuna uzvanika iz petnaestak zemalja svijeta. COVID-19 onemogućio je planirane aktivnosti za ovu godinu.

Dan kozmonautike 2020. godine.
Za naš portal voditelj protokola, ataše Veleposlanstva Ruske Federacije gosp. Matvej Sidorov uputio je riječi potpore i nade kako ćemo naredne godine, na šezdesetu obljetnicu Gagarinova leta u svemir, biti zajedno u stvarnom, realnom svijetu te i u Puli dostojno obilježiti dan koji je promijenio svijet. Evo što je za naš portal na postavljena pitanja rekao Sidorov;

Kako je Gagarinov let utjecao na rusko, tadašnje sovjetsko, društvo u cjelini?

Premlad sam kako bih se osobno sjećao tog značajnog dana - 12. travnja 1961., ali prema pričama mojih djedova i baka bilo je to veliko oduševljenje za sve. Ne samo za sovjetske građane nego za cijeli svijet jer je Gagarinov let postao simbol prijelaza u novo, svemirsko  doba. Simbol tehnološkog napretka čovječanstva koji je okupio ljude, pružio  im nove mogućnosti. Mislim da su ljudi to shvatili i zato su taj dan osjećali kao zajedničku, radosnu pobjedu.

Manifestacija Dan astronautike - Pula 2019. © Ljubaznošću: Mellani Sabo
Koliko je put u svemir (svemirske tehnologije) pozitivan za razvoj znanosti i tehnike u Rusiji ali i svijetu?

Nisam stručnjak za svemir i tehnologiju, ali kao diplomat vidim u ovome golemi potencijal za razvoj našeg društva. Kroz satelitsku komunikaciju postajemo bliži jedni drugima, razmjenjujemo iskustva, brže reagiramo na događaje u različitim dijelovima planeta. A to je samo mali dio mogućnosti koji nam pruža svemir. Također, zahvaljujući istraživanjima u području kozmonautike, poboljšavamo svoj život na Zemlji: testiraju se nove slitine, nove tehnologije - laseri, solarni paneli i još mnogo toga - sve to smo dobili upravo zbog napretka u kozmonautici.

Rusija gradi novi kozmodrom na dalekom istoku, gradi nove rakete, nove svemirske brodove s posadom, kada možemo očekivati prvi let kozmonauta zasnovan na ovim tehnologijama?

Poznato je da će s novog kozmodroma na Dalekom istoku lansirat svemirski brod nove generacije "Orel" (Orao) koristeći napredne tehnologije. Namijenjen je za letove do orbite oko Zemlje i za letove do Mjeseca. Sada započinjemo pripremati posadu za njega te očekuje se da će Orel krenuti na Međunarodnu svemirsku postaju 2025. godine, testni letovi obaviti će se već od 2023. godine.

Manifestacija Dan astronautike - Pula 2019. © Ljubaznošću: Mellani Sabo
Kakvi su planovi Ruske Federacije po pitanju slanja letjelica na Mjesec, Mars i Veneru u periodu 2020.-2030.?

Prema riječima Dmitrija Rogozina (Generalni direktor Ruske Svemirske Agencije "Roskosmos") tijekom 2020. godine Vlada Ruske Federacije razmotriti će novi Opći državni program svemirske aktivnosti u razdoblju od 2021. do 2031. godine. Koliko znam, ovaj dokument uključuje i Program za letove na Mjesec svemirskim  brodom "Orel". Osim toga Rusija je pokrenula konstrukciju rakete superteške klase  "Jenisej". Roskosmos sudjeluje u slanju Marsohoda (marsovog rovera) i Mars landera u misiji "ExoMars" u 2022. godini. Usto Roskomos priprema letjelicu i lander u okviru zajedničkog projekta Roscosmos - NASA pod nazivom Venera-D. Očekuje se da će Venera-D biti lansirana na raketodromu "Vostočnij" na Dalekom istoku u razdoblju od 2026. do 2031. godine.

Manifestacija Dan astronautike - Pula 2019. © Ljubaznošću: Mellani Sabo
Kako Rusija gleda na utjecaj svemirskih tehnologija i istraživanja u smislu poticaja mladim naraštajima da svoje obrazovanje i zanimanje odaberu u smjeru prirodoslovnih znanosti, tehnologija i tehnike i pri tomu budu izvrsni, svojevrsni nositelji razvoja društva u cjelini?

Ruska Federacija svemirsku tehnologiju ocjenjuje kao vrlo obećavajuće područje. Kao dokaz ima brojne institucije za edukaciju stručnjaka u ovom smjeru. Počevši od sveučilišta - na primjer, sveučilište Bauman, Moskovski zrakoplovni institut (MAI), Moskovski institut za automobile i ceste (MADI) i mnoštvo drugih diljem zemlje - veoma su prestižni te se visoko cijene u Rusiji i u drugim državama. Nakon neophodne obuke studenti mogu ići prema kvotama na jedno od 71 poduzeća vezanih uz svemirske tehnologije i istraživanja. Tamo ih čeka dodatna praksa i trening te strogi izbor za ulazak u svijet svemirskih programa. A mi ćemo očekivati nove podvige koje bismo jednog dana mogli usporediti s velikim danom: 12. travnja 1961. godine.

Manifestacija Dan astronautike - Pula 2019. © Ljubaznošću: Mellani Sabo
S obzirom da se danas preklapaju veliki rimokatolički blagdan Uskrs i Dan Kozmonautike svima želim Sretan i blagoslovljen Uskrs te Sretan Dan Kozmonautike, rekao je Sidorov na kraju svoje izjave za naš portal.

Marino Tumpić, voditelj Istarskog svemirskog programa iz Astronomske udruge Vidulini kaže kako je dio planiranih aktivnosti na aktualnim projektima zbog COVID-19 morao privremeno biti obustavljen pa tako i velika proslava Dana Kozmonautike ove godine na Poluotoku. Ipak, veliki dio aktivnosti i radova na pripremi CSI Pula odvija se i dalje. Kad prestanu ograničenja i zabrane oni će se nastaviti uz potporu i razumijevanje svih učesnika i suradnika. Sa Ruskom Federacijim vežu nas iskreni, prijateljski odnosi koje ćemo kao partneri razvijati i dalje na dobrobit cijele društvene zajednice tako i znanosti, obrazovanja i gospodarstva.

Jurij Gagarin. © Ljubaznošću: RKK Energia
Svemirske tehnologije vrhunac su čovjekova stremljenja ka boljem i pravednijem svijetu, svijetu izazova i blagostanja. Ove godine Dan Kozmonautike poklopio se s velikim rimokatoličkim praznikom, Uskrsom. Tumpić na kraju kaže - Sretan i blagoslovljen Uskrs i sretan Dan Kozmonautike 2020., čuvajmo sebe i bližnje u nadi skorog povratka normalnom životu i osmjehu na licima cijelog Čovječanstva.