Devet godina Istarskog svemirskog programa

Prvog svibnja 2009. krenulo se u nemoguću misiju osmišljavanja, izrade i lansiranja u Zemljinu orbitu prvog hrvatskog satelita.

Pikosat AUV "Istrasat-1". © Ljubaznošću: Marino Tumpić, AUV

Prije točno devet godina odlukom članova i suradnika Astronomske udruge Vidulini javnosti i medijima predstavljen je Istarski svemirski program - Prvi hrvatski svemirski program. Za datum službenog početka rada nimalo slučajno izabran je Praznik rada, dan kada se slavi čovjek, kada se slavi rad, kada se slavi sloboda razmišljanja, na dan kada su se ljudi diljem svijeta oslobodili okova koji su ih pritiskali u svakodnevnom življenju. Slično je sa astronautičkim htijenjima. U svemirskoj eri čovječanstva čovjek se oslobodio okova svojeg planeta i shvatio kako svemir nije granica već naša budućnost, kako je svemir dio naše svakodnevice.

Pikosat AUV "Istrasat-1". © Ljubaznošću: Marino Tumpić, AUV
Prije devet godina svijet je bio drugačiji. Mobilni uređaji kakve danas poznajemo i svakodnevno koristimo bili su daleka, teško zamisliva budućnost. U Hrvatskoj, a ni ranije u Jugoslaviji nitko se od "državnih organa" nije ni deklarativno pokušao pozabaviti i osmisliti svemirski program. U Astronomskoj udruzi Vidulini bili smo toga svjesni i prije službenog pokretanja Istarskog svemirskog programa,  "kotača" koji se radi svih nas, radi naše budućnosti morao pokrenuti. Svemir dostupan svakome od nas u režiji skupine ljudi različitih znanstvenih, tehničkih i inih profila obznanjen je javnosti i medijima sa svojim zadacima i ciljem.

U glavnim zadacima tako su se našle stavke poput popularizacije i edukacije na području astronautike, promocija i uključivanje u razne projekte osnovnoškolske i srednjoškolske te studentske populacije i pripadnih institucija, izrada raznovrsnih tehničko-pokaznih tvorevina poput landera, rovera, orbitera, bespilotne letjelice za istraživanja bliskog svemira, a kao cilj postavljeno je osmišljavanje, izrada i lansiranje u Zemljinu orbitu prvog hrvatskog satelita klase pikosatelita (cubesat) pod nazivom "ISTRASAT-1".

Pikosat AUV "Istrasat-1". © Ljubaznošću: Marino Tumpić, AUV
Što se sve događalo i napravilo u proteklih devet godina? Samo nabrajanje aktivnosti i događanja tražilo bi pozamašni broj novinarskih kartica teksta. Odrađen je veliki broj kako planiranih poslova i zadataka  tako i onih koji su se pojavili "usput". Jedna od takvih "usputnih postaja" bilo je i sudjelovanje u Google Lunar XPrize, međunarodnom natjecanju gdje je tim (Team Synergy Moon) u kojem je AUV sudjelovala, na kraju natjecanja ostao kao jedan od svega pet finalista, pobjednika  u globalnoj utrci k Mjesecu.
Pred Istarskim svemirskim programom stoje mnogobrojni planovi i programi. Koliko će se njih i kada realizirati ovisi o raznovrsnim faktorima, uključivo i financije. Istarski (Hrvatski) satelit svakako je prioritet za realizaciju. Svedemo li cijelu priču oko svemira dostupnog svakome na njezine temelje možemo reći sljedeće; Hrvatska je danas članica Europske svemirske agencije, naši mediji i javnost o domicilnom svemirskom programu već poodavno ne pričaju kao o znanstvenoj fantastici.

Naše je podneblje počelo živjeti svjesno mogućnosti i nužnosti da svoje obrazovne, istraživačke, tehnološke, gospodarstvene i ine kapacitete usmjerimo ka svemiru. Ka svemiru o kojem je kod nas priča započela zahvaljujući pokretanju Istarskog svemirskog programa - Prvog hrvatskog svemirskog programa, 01. svibnja 2009. godine.

Pikosat AUV "Istrasat-1". © Ljubaznošću: Marino Tumpić, AUV
Po prvi puta u medijima objavljujemo ilustracije izgleda našeg, prvog hrvatskog satelita ISTRASAT-1  u Zemljinoj orbiti. Sjetite se da je tehnologija koju danas svakodnevno koristimo prije samo desetak godina bila daleka, nezamisliva budućnost. Istarski svemirski program ide dalje.