Dragon za posadu kreće na prvu misiju (bez posade)

NASA dala zeleno svjetlo za prvi privatni svemirski brod s posadom. Radi se o povijesnoj odluci i dugo očekivanom trenutku u SAD.

Boeingov Starliner. © Ljubaznošću: NASA / Boeing

Prošlog petka (22.02.2019. godijne) NASA je dala dozvolu SpaceX-u da njihova pilotirana inačica svemirskog broda Dragon smije poletjeti ka ISS-u u automatskom, nepilotiranom režimu. Radi se o povijesnoj odluci i dugo očekivanom trenutku u SAD. Od umirovljenja space shuttleova 2011. godine, nazočnost Amerikanaca u svemiru događa se samo zahvaljujući suradnji s "ljutim neprijateljem" - Rusijom, odnosno ruskim Soyuzima.

Umjetnički prikaz Dragona s ljudskom posadom pripojenog na Međunarodnu svemirsku postaju. © Ljubaznošću: NASA / SpaceX
To se razdoblje bliži kraju jer se tijekom ove godine pripremaju misije SpaceX-ova Dragona ali i Boeingova Starlinera. Dragon u verziji namijenjenoj za prijevoz sedmero astronauta u svemir i natrag na Zemlju poletjeti će u punoj radnoj konfiguraciju uključivo i jednu "humanoidnu pokusnu lutku" (neki izvori spominju više njih) prema ISS-u 02.03.2019. godine, a na Zemlju će se vratiti 08.03.2019. godine. Ovaj će let biti identičan po redoslijedu i planu događanja kao i prvi pilotirani let koji će uključivati dva astronauta kasnije tijekom 2019. godine.

Boeingov Starliner s astronautom za vrijeme vježbe. © Ljubaznošću: NASA / Boeing
Hans Koenigsmann, dopredsjednik SpaceX-a izjavio je kako očekuju puni uspjeh misije te kako je ovo izniman trenutak za SpaceX ali i astronautiku SAD. NASA-in William Gerstenmaier zadužen za letove čovjeka u svemir smatra da ništa neće raditi "baš kao u teoriji". Upravo je to ono što očekujemo od ove misije, da uvidimo sve probleme i moguće otkaze opreme, a posebice nam je važna procedura pristajanja, spajanja i odvajanja od ISS kao i siguran "pakleni silazak" iz svemira na Zemlju. Tek kada budemo potpuno sigurni poslati ćemo ljude u svemir pilotiranim Dragonom, kroz nekoliko mjeseci.

Dijelovi novog Dragona s ljudskom posadom. © Ljubaznošću: SpaceX
Kako su u ovakvim projektima uvijek moguća kašnjenja, NASA se za svaki slučaj osigurala nedavno kupivši od Rusije mjesto na Soyuzu za još jednog astronauta. Smatram kako je sada samo pitanje tjedana ili mjeseci do pune operativne uporabe Dragona, a nešto kasnije i Starlinera. U tom trenutku Amerikancima će let u svemir ponovo postati dio tehnološke svakodnevnice te im omogućiti daljnji prodor prema Mjesecu, asteroidima, Marsu ili kamo ih već odvedu (zasad anemično nejasni) planovi za budućnost.