HISTRION-om 112 i Varaždinci u bliski svemir iz Pule

Osim istarskih i škole iz drugih županija uskoro lete u stratosferu. Između ostalih, u sklopu misije HISTRION 112 u bliski svemir će tako poletjeti i modul Elektrostrojarske škole Varaždin.

Jednoga dana... © Ljubaznošću: AUV

Ovog ljeta, tijekom kolovoza, u bliski svemir iz Pule će poletjeti dvije bespilotne letjelice HISTRION 111 i 112. Točan datum lansiranja znati će se nekoliko dana prije samog lansiranja koje će se izvršiti sa "Svemirske luke Herman Potočnik, Pula" (ledina kod Industrijsko obrtničke škole na Vidikovcu). Bespilotne letjelice kao uzgonsko vozilo koriste specijalne balone punjene helijem koji su u stanju na visine preko 20.000 metara podignuti teret od nekoliko kilograma. Krilate letjelice nalik umanjenim inačicama ruskog Burana ili američkog space shuttlea, posjeduju matičnu opto-elektroničku i radio-navigacijsku opremu koja je zadužena za sigurno odvijanje misije i pronalazak letjelica po slijetanju.

HISTRION 112. © Ljubaznošću: AUV
Unutar letjelice nalazi se teretni prostor zapremine tri kubična decimetra (100 x 100 x 300 mm), ekvivalent triju "cube sat" pikosatelita. Tijekom proteklih mjeseci teretni  prostor dogovorno je raspoređen između većeg broja škola i fakulteta te drugih institucija koje će u HISTRION-ima 111 i 112 u bliski svemir poslati svoje uređaje i eksperimente. Između ostalih, u sklopu misije HISTRION 112 u bliski svemir će tako poletjeti i modul Elektrostrojarske škole Varaždin ("EES SPACE"). Varaždinski modul u cijelosti je izrađen na opremi laboratorija za digitalnu fabrikaciju i ima zadatak izvršiti mjerenja temperature i atmosferskog pritiska te praćenje parametara leta.

Varaždinski modul "EES SPACE". © Ljubaznošću: Robert Ljubek
Naredne školske godine prikupljeni podaci koristit će se za nastavne i znanstvene potrebe u školi.  U izradi modula "EES SPACE" sudjelovali su učenici; Jakov Gorski, Roko Risek, Tomislav Kereži, Robert Dokša, Rudolf-Leon Filip, Jan Vajdić i Anton Lekić. Mentori i suradnici bili su profesori Mihael Greguraš, Krunoslav Grudiček i Mihael Buhin, a voditelj cijelog projekta ispred Elektrostrojarske škole Varaždin je profesor Robert Ljubek.

Varaždinska ekipa za Histrion 112. © Ljubaznošću: Robert Ljubek

Mladi ljudi za svemirska istraživanja. © Ljubaznošću: Robert Ljubek
"EES SPACE" modul prošao je i program testiranja te se pokazao kao pouzdan i funkcionalan. Krajem srpnja Vraždinci će njihov modul dopremiti u Viduline gdje će se izvršiti integracija s drugom modulima i samom letjelicom uz završno testiranje kompatibilnosti prije misije u bliski svemir. Misije bespilotnih letjelica HISTRION u bliski svemir jedan su od zadataka Istarskog svemirskog programa kojeg osmišljava i sprovodi Astronomska udruga Vidulini sa svojim suradnicima i partnerima.