Rusija objavljuje rat cijenama u sektoru raketnih lansera

Damping je inače zabranjen, osim ako nije dokaziv. Šef Roskosmosa Rogozin predočio je predsjedniku Rusije Putinu smanjenje cijena komercijalnih usluga ruske svemirske industrije.

Raketa Proton M vlakom se prevozi do lansirne rampe. © Ljubaznošću: RIA Novosti

SpaceX, Tesla i ostale egzibicije Elona Muska dale su kvalitativni zamah mnogobrojnim tehnologijama. Javnosti je manje poznato kako su te "uspješne"  kompanije bile ili jesu na rubu bankrota. Aktualna epizoda s devastacijom zvjezdanog noćnog neba i enormnim povećanjem svemirskog smeća u Zemljinoj orbiti zahvaljujući projektu Starlink iznjedrila je velike kritike na račun SpaceX-a. U bespućima proračuna kriju se velike cifre kojima se na zaobilazan način upumpava novac u SpaceX kako bi na naslovnicama sve izgledalo kvalitetno, brzo i jeftino.

Ruska raketa Proton M. © Ljubaznošću: Roscosmos
Magični trokut koji ne podržava ova tri termina istovremeno. Šef Roskosmosa D. Rogozin predočio je predsjedniku Rusije V. Putinu smanjenje cijena komercijalnih usluga ruske svemirske industrije za 30%. To je moguće postići povećanjem efikasnosti i reduciranjem prekobrojnih troškova. Rogozin kaže kako od proklamiranih troškovnika koliko SpaceX naplaćuje  lansiranja krajnjim korisnicima prava cijena koju NASA i američki proračun plaćaju Musku iznosi od 50% do 400% više. Na taj način kompenzirali bi se negativni efekti SpaceX-ovih damping cijena po ruski udio u globalnoj svemirskoj industriji, povećao broj ugovora o lansiranju, poboljšao sektor proizvodnje raketa i letjelica sa u konačnici pozitivnim odrazom na rusko gospodarstvo.

Privatna svemirska kompanija SpaceX velikim koracima grabi naprijed. © Ljubaznošću: SpaceX
Hoće li ovaj potez u konačnici biti ispravan vrijeme će pokazati. Ruska svemirska industrija pretrpjela je ozbiljne udarce ponajviše na polju pouzdanosti svojih raketnih lansera, a istrage su pokazale kako je tome obilato kumovalo nonšalantno ponašanje pojedinih tvrtki i pojedinaca koji su zarad osobne kratkoročne koristi dobrano poljuljali pouzdanost cijelog sektora. Tome u prilog govori i kako su upravo u proizvodne hale vraćene čak tri teške rakete Proton radi utvrđenih tehničkih nedostataka.