Strojevi upravljaju letom H108 i H110 u bliskom svemiru

Jednoga dana... © Ljubaznošću: AUV

Uloga roditelja nezamjenjiva je u životu naše vrste, i ne samo naše. Na let  autonomnih, bespilotnih letjelica HISTRION 108 i 110 u područje bliskog svemira iznad Istre, poput brižljivih roditelja budno će paziti MAJKA i OTAC. Doduše ne baš poput roditelja vas koji čitate ovaj tekst. Njihovim "žilama" brzinom svjetlosti kolaju informacije o stanju unutar i izvan letjelica, a sve te podatke putem radio signala u realnom vremenu slati će (i primati od njih) dvama stacionarnim zemaljskim kontrolnim centrima i jednom mobilnom.

Laboratorij u kojemu nastaju letjelice tipa HISTRION.

HISTRION-i 108 i 110 krilate su autonomne bespilotne letjelice osmišljene i izrađene u sklopu zadataka Istarskog svemirskog programa - prvog hrvatskog svemirskog programa kojeg od 01.05.2009. godine provodi Astronomska udruga Vidulini sa svojim članovima, suradnicima i partnerima.  Namijenjene su za let u područje bliskog svemira koji se proteže na visinama od 20.000 m do 100.000 m iznad razine mora. Ovisno o organizacijsko-tehničkim prilikama i uvjetima u bliskom svemiru, na svoje misije kreću iz Svemirske luke Herman Potočnik, Pula, prvog pogodnog dana lansirnog prozora koji započinje 19. rujna, a završava 19. listopada.

Prekrasni prizori. © Ljubaznošću: Marino Tumpić
U teretnom prostoru letjelica, svaki zapremine 110 x 110 x 330 mm, smještena su po tri "cubesat" modula. U njima se nalaze eksperimenti i/ili artefakti s područja prirodoslovnih, društvenih, tehničkih znanosti, ukupno stotinjak njih uključujući i edukacijske module. Na put u bliski svemir kreću oživotvorene ideje iz osnovnih i srednjih škola, sveučilišta, gospodarskih subjekata, drugih institucija i privatnih osoba. Sveukupno je u misije HISTRION 108 i 110 neposredno uključeno preko pedeset ljudi, iz Republike Hrvatske ali i iz inozemstva.

HISTRION 112. © Ljubaznošću: AUV
Brigu o letjelicama, a time i o samom korisnom teretu tijekom višesatnog leta u (za ljude smrtonosnom!) okružju bliskog svemira voditi će strojevi. MAJKA koju je osmislio i izradio Gabrijel Erman, brinuti će o H108 dok za H110 isti zadatak ima OTAC, Nenada Perkovića. Ovi strojevi, računala sa senzorikom, kamerama, komunikacijskim uređajima i drugom neophodnom tehnikom, u realnom vremenu šalju podatke o stanju korisnog tereta te prilikama unutar i izvan letjelica tijekom njihovih misija. Tu su informacije o temperaturi, atmosferskom pritisku, vlažnosti, magnetskom polju, zračenjima, UVA, UVB, UVC indeksu, položaju u prostoru, brzini, akceleraciji, usmjerenosti letjelica po sve tri osi, uz mikro kamere čiji je zadatak snimiti zvuk i video tijekom trajanja misija.

Predivan snimak. © Ljubaznošću: Marino Tumpić
Gabrijelu i Nenadu se u sustavima letjelica i zemaljske potpore pridružuju Željko Mogoroš, Nenad Devetak, Eduard Erman, Alen Peteh, Dragan Basara, Dragan Pantić, Petar Gavrić, Dragan Radovanović, Ogren Variola, Damir Cukon, Karin Šćulac, Mellani Sabo, Dean Mihovilović, Darije Herceg...

Marino Tumpić
voditelj Istarskog svemirskog programa Astronomske udruge Vidulini:

HISTRIONi 108 i 110 u bliski svemir kreću tijekom lansirnog prozora 19.09. - 19.10.2020. godine. Deseci eksperimenata i njihovi tvorci ovisni su o sustavima MAJKA i OTAC te zemaljskom kontrolnom centru. Priroda leta u bliski svemir i vraćanja letjelica na mjesto sigurnog slijetanja i spašavanja definira vrijeme lansiranja koje je poznato 48-72 sata prije polijetanja.
Zahvaljujem svim učesnicima koji su u HISTRION-ima pronašli svoj razlog i odvojili nemalo vremena kako bi zajedno krenuli put "Čardaka između Zemlje i svemira". Na žalost zbog aktualne pandemije događanja oko završne integracije letjelica dan prije i ona na dan lansiranja poradi epidemioloških mjera neće biti otvorena za javnost.

x (x)