Vežite se - polijećemo

Odbrojavanje do lansiranja pilotiranog svemirskog broda Dragon, s Floride je započelo. Nakon stanke od devet godina ponovo u svemir.

Astronauti Doug Hurley i Bob Behnken. © Ljubaznošću: NASA / SpaceX

Provode se posljednje predlansirne pripreme koje će nakon stanke od punih devet godina Amerikancima omogućiti da samostalno lete u svemir. Kada je 2011. godine završila era raketoplana, Amerikanci su bili osuđeni da rusima plaćaju nemale novce kako bi ih ovi u svojim svemirskim brodovima klase Soyuz (pre) vozili na Međunarodnu svemirsku postaju i natrag. Dugi je niz godina NASA lutala u bespućima svemirske neozbiljnosti što će i kako i čime ponovo u svemir. Projekti i planovi su nastajali i nestajali, a čak je i laičkim poznavateljima astronautike bilo jasno da su deset godina lutali kao guske u magli i napokon (ispravno) odlučili.

Astronauti Doug Hurley i Bob Behnken. © Ljubaznošću: NASA / SpaceX
NASA će poslati ljude u svemir ali se posao podijelio i privatnim tvrtkama. Bilo je jasno kako će doći do višegodišnjeg kašnjenja programa, no kada napokon dođe vrijeme za nove tehnologije Amerikanci će biti spremi za let u Zemljinu orbitu, dalje do Mjeseca ali s vremenom i dobrim temeljima jednog dana, u ne tako (pre)dalekoj budućnosti i ka Marsu (pa i drugim svjetovima, zašto ne?!). Florida, Kennedyjev svemirski centar, na lansirnoj rampi 39A (ista ona s koje su astronauti polijetali k Mjesecu prije više od pedeset godina) stoji raketa Falcon 9 na čijem je vrhu svemirski brod Crew Dragon. Dvoje astronauta Doug Hurley i Bob Behnken prvi su Amerikanci kojima je pripala čast i opasnost da polete u svemir novom generacijom pilotiranih svemirskih brodova.

Doug Hurley i Bob Behnken ispred automobila Tesla. © Ljubaznošću: NASA / SpaceX
Hurley ima status zapovjednika broda, a Behnken zapovjednika operativnih procedura. Radi se o riskantnoj misiji u kojoj se mora ispitati ponašanje letjelice tijekom lansiranja, leta u svemiru, pristupa i ostanka te odvajanja od ISS-a, te naposljetku i procedure slijetanja. Ovisno o trenutačnoj situaciji misija može biti skraćena i na samo lansiranje s hitnim slijetanjem. Po spajanju na ISS izvršit će se inspekcija broda, a planirano je da astronauti i brod ostanu u svemiru četiri mjeseca. U slučaju oštećenja broda i nemogućnosti njegova sigurna povratka na Zemlju, Doug Hurley i Bob Behnken morat će sačekati na ruski ili američki „taksi“ kojima će natrag.

Crew Dragon na vrhu rakete Falcon. © Ljubaznošću: NASA / SpaceX
Dragon je proizvela tvrtka SpaceX, u njemu ima mjesta za sedam pa čak i osam astronauta ali će se u NASA-inim misijama koristiti samo četiri mjesta. Lansiranje Crew Dragona planirano je za srijedu, 27. svibnja 2020. godine u 21:33 (GMT+2) po našem vremenu, s prijenosom uživo na brojnim internet video kanalima. Više o svemu u narednim danima na našem portalu. Ovo nije „samo“ lansiranje novog svemirskog broda, kad Crew Dragon poleti, čovječanstvo kreće u novu etapu svemirskih istraživanja. Ovaj puta ne samo da odemo i čim prije se vratimo iz svemira, nego da tamo negdje daleko (napokon) i ostanemo.