Virgin Orbit objavio uzrok neuspjeha LauncherOne

Richard Bransonova korporacija Virgin petnaestak godina raznim egzotičnim rješenjima pokušava poslati ljude i tehniku u Zemljinu orbitu.

Cosmic Girl i LauncherOne. © Ljubaznošću: Virgin

Na Dan mladosti (25. svibnja) sa svemirske luke Mojave Air and Space Port u Kaliforniji, poletio je modificirani Boeing 747 (Cosmic Girl) prema Pacifičkom oceanu noseći pod lijevim krilom dvostupanjsku raketu LauncherOne s ciljem testiranja svih komponenti ovog avion-raketa sustava i dostizanja Zemljine orbite. Dva pilota "Svemirske cure" i dva operatera rakete-korisnog tereta, pristigli su na visinu od 10.700 m, 160 km jugozapadno od Long Beacha. Podignuli su nos aviona na 30° iznad horizontale i otpustili raketu dužine 21 m s deklariranom mogućnošću postavljanja 500 kg korisnog tereta u orbitu.

Modificirani Boeing 747 (Cosmic Girl) s dvostupanjskom raketom LauncherOne ispod krila. © Ljubaznošću: Virgin
LauncherOne je po planu uključila raketni motor i krenula k cilju. Niti pet sekundi kasnije, zbog detektiranih nepravilnosti u dovodu pogonskog goriva do raketnog motora, autonomna računala su zaustavila proces, odnosno došlo je do preranog isključivanja prvog raketnog stupnja. Dva mjeseca nakon lansiranja čini se kako je pronađen uzrok problema i način njegova rješenja. Let do orbite nikada nije bio jednostavan i nerizičan zadatak. Uz odrađenu lansirnu proceduru, prikupljene podatke i izvršene radne operacije (tih pet sekundi rada raketnog motora izuzetno je bilo dragocjeno inženjerima i planerima misije) te modifikacije koje se upravo provode na novom primjerku LauncherOne, osiguravaju da slijedeći let i dostizanje orbite, u Virgin Orbitu s pravom očekuju prije konca ove godine.

Trenutak lansiranja rakete ispod aviona. © Ljubaznošću: Virgin
Uspiju li, a hoće, biti će to prvi komercijalni, civilni hibridni sustav avion-raketa ni s malo naivnim kapacitetom podizanja (zasad pretežito vojnih, sic!) satelita u Zemljinu orbitu.  Proklamirana cijena po lansiranju je dvanaest milijuna USD što je osjetno jeftinije nego što za isti teret traže bilo koji drugi privatni ili državni, klasični, raketni nosači. Osamdesetih, u poplavi crteža bar nekoliko inačica raketoplana iz cijelog svijeta, nerijetko smo nailazili i na slike aviona kako polijeću sa klasičnih aerodroma i uvis nose raketu koja se potom odvaja i posprema u orbitu koristan teret.

Raketa LauncerOne. © Ljubaznošću: Virgin
Virgin korporacija je 2007. godine započela studije razvoja ovakvog koncepta. Godine 2012. krenulo se u izradu, 2015. godine odbačen je WhiteKnightTwo kao nosač rakete, a 2017. godine stvoren je Virgin Orbit te se krenulo u modificiranje Boeinga 747 preuzetog iz Virgin Atlantic komercijalne aero kompanije, za službu raketonosca.  Virgin Orbit-ovi inženjeri imaju podijeljena mišljenja o tome koji je posao bio kompleksniji, stvaranje rakete ili aviona-nosača ili pak uparivanje dva različita pogona u funkcionalnu cjelinu. Izuzmemo li protiv satelitske rakete i onu jednu eskadrilu F15 opremljenu istima, onomad u ne tako pradavnoj prošlosti, Virgin Orbit je prvi (u/skoro) operativni ponuđač usluga slanja svemirskih letjelica pomoću sustava avion-raketa.

Raketa LauncerOne ispod krila. © Ljubaznošću: Virgin
U čemu je tolika prednost LauncherOne kad su dimenzije letjelica ograničene promjerom tijela rakete, a 500 kg korisnog tereta ma koliko bilo puno, zapravo traži od naručitelja da se pridržava standarda mase, volumena na kakve nisu prisiljeni koristeći klasične, postojeće lansere u svemir?

Shematski prikaz. © Ljubaznošću: Virgin
Mobilnost! Cosmic Girl i LauncherOne imaju osigurane terete (čitaj financijsku konstrukciju) unaprijed. Potvrđene su dozvole za letove s aerodroma u pustinji Mojave i vojne baze na Guamu. Smjeti će koristiti i piste Kennedyjeva svemirskog centra na Floridi u Velikoj Britaniji, Japanu ali i bilo gdje u svijetu gdje se za time ukaže potreba odnosno mogućnost, uz poštivanje sigurnosnih protokola koji se tiču trajektorije eventualnog pada rakete u slučaju da nešto pođe mimo plana leta.
x (x)