Zahuktala se nova zlatna groznica ka Mjesecu

Tko prvi njemu grumen i/ili djevojka na Mjesecu. Čini se da se polako zahuktava nova utrka na putu za Mjesec. Bilo je i vrijeme.

Bez lunarnog rovera astronauti ne bi mogli prelaziti velike udaljenosti na Mjesecu. © Ljubaznošću: NASA

Ove godine obilježiti ćemo pedesetu obljetnicu spuštanja prvih ljudi na Mjesec. Dvanaestero njih hodalo je, skakalo, vozilo se po površini našeg prirodnog satelita. U to vrijeme, krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća, veći je broj letjelica oblijetao oko Mjeseca, tresnuo ili se meko spustio na njegovo tlo, roveri su prokrstarili nekoliko desetaka kilometara i to je bilo to za dugo vrijeme. Zadnjih petnaestak godina Mjesec se ponovo vratio u žižu zanimanja. U njegovo istraživanje uključio se veći broj zemalja pa čak i privatne tvrtke, udruge. No kada će ponovo čovjek na Mjesec?!

Trag ljudske noge na površini Mjeseca. © Ljubaznošću: NASA / Apollo
Sustavno se za to pripremaju Kinezi i oni će u narednom desetljeću zasigurno koračati njegovom površinom. Htjeli bi to i Rusi ali teško da sa sadašnjim stanjem ekonomije i tehničke pripreme to mogu ostvariti. Amerikanci su godinama bauljali od Marsa do asteroida izbjegavajući Mjesec u svojim planovima. No to se nedavno promijenilo. Dopredsjednik SAD, Mike Pence objavio je krajem ožujka (26.03.2019.) kako Amerikanci moraju i mogu na Mjesec do 2024. godine. Prva žena i prvi muškarac u ovom tisućljeću na Mjesecu biti će Amerikanci, njegove su riječi koje su prenijeli svi svjetski mediji.

Hoćemo li uskoro opet gledati ovakve prizore s Mjeseca? © Ljubaznošću: NASA / Apollo
Izazvalo je to nemalu nevjericu kako stručne javnosti, medija i NASA-e. Potonji realno nisu spremni za pet godina to načiniti, ipak Pence je i tu pronašao "izlaz"; "Ukoliko to ne mogu načiniti državne institucije - načiniti će privatne kompanije!" Računa se s novim, velikim raketama koje bi bile sposobne osigurati takvu misiju (misije). Priprema se i nevelika svemirska postaja u Mjesečevoj orbiti. Da sve ovo nije bez pokrića treba pogledati i vojni establišment SAD-a koji je osnovao novi rod vojske - svemirsko zapovjedništvo, svemirske snage.

Čija će se iduća zastava "vijoriti" na Mjesecu? © Ljubaznošću: NASA / Apollo
Istovremeno SAD se suočavaju s gubitkom globalne projekcije svoje snage na račun rastućih potencijala Rusije i Kine. Znanstveno-tehnološki iskorak ka Mjesecu osigurao bi im (bar je takvo razmišljanje) novo liderstvo u svemiru, čitaj vrhunske tehnologije, projekcija vojne sile u svemiru i gospodarski benefit. Neovisno o razlozima zaokreta u pilotiranom svemirskom programu SAD, nove ljudske stope na Mjesecu nešto su što samo možemo pozdraviti i zaželjeti astronautima sreću na putu, a nju će itekako trebati.