Napokon dokaz - bili smo na Mjesecu!

Ponedjeljak, 20. srpnja 2009. u 08:41 sati

Kada su prije ravno četiri desetljeća amerikanci uspjeli s programom Apollo spustiti ljude na Mjesec i sigurno ih vratiti na Zemlju, diljem svijeta pojavilo se puno skeptika koji su pokušavali izvući njima zanimljive detalje misije, a za koje su smatrali kako je riječ o dokazima lažiranja događaja koji je obilježio svemirsku eru čovječanstva. Nekima su "smetale" sitnice poput krivih sjena ili vijorenja zastave, nekima nedostatak zvijezda, neki su pak smatrali kako se možda čovjek i spustio na Mjesec ali nekoliko godina kasnije od proklamiranog datuma... Kao jedan od ključnih dokaza da ljudi nisu bili na Mjesecu uzimao se i podatak kako svemirske letjelice tipa Apollo nisu nikada snimljene na Mjesecu pa da ih stoga tamo niti nema. Ipak, prije četiri desetljeća imali smo tehnologiju koja je to bila sposobna napraviti, hladnoratovska utrka proširila se i na svemir i bio je stvar prestiža da amerikanci ili rusi pobjede i u finalnom dvoboju.

Image credit: NASA/Goddard Space Flight Center/Arizona State University

Prvi satelit u svemiru otišao je u Ruske zasluge, prvi čovjek u svemiru također, prva letjelica u orbiti oko drugog nebeskog tijela i prva svemirska postaja isto tako. No prvi čovjek na Mjesecu bio je Amerikanac. Svemirska utrka prve generacije je tada završila. Danas, ponovo od strane Amerikanaca, na Zemlju pristižu snimke Mjesečeve površine učinjene robotičkom letjelicom LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) u do sada neviđenoj rezoluciji i na njima se napokon vide dijelovi opreme i uređaja koje je program Apollo ostavio na Mjesecu! Snimljene su lokacije slijetanja Apolla 11, 14, 15, 16 i 17. Uskoro će biti snimljena i lokacija slijetanja s opremom za Apollo 12 dok Apollo 13 nikada nije sletio na Mjesec zbog poznatih tehničkih problema koji su skoro doveli do tragedije.

Images credit: NASA/Goddard Space Flight Center/Arizona State University

Snimci su učinjeni u vremenu od 11-15 srpnja i najbolje su slike Mjeseca ikada. Na njima se osim dijelova opreme uočavaju i otisci kuda su se astronauti kretali te tragovi kotača Mjesečeva rovera kojime su se astronauti služili u misijama Apollo 14 – 17. Treba istaknuti kako nam u narednim mjesecima slijede još najmanje dva-tri puta detaljnije snimke kada LRO zauzme planiranu nisku orbitu oko Mjeseca. Najmanji detalji koji se vide na ovim snimkama veličine su oko 50 centimetara dok će detalji veličine oko 30 centimetara biti vidljivi kada LRO uđe u svoju stalnu stazu oko Mjeseca.

Images credit: NASA/Goddard Space Flight Center/Arizona State University

Mark Robinson iz LRO misije izjavio je kako je divno vidjeti opremu na Mjesecu koja čeka da se vratimo k njoj. Kada čovjek ponovo krene na Mjesec, ali ne s namjerom da ga posjeti i ode već da dođe i ostane tamo, mjesta slijetanja Apolla biti će jedna od veoma interesantnih mjesta koja ćemo zasigurno nanovo posjetiti. U međuvremenu, skeptici i sumnjivci zasigurno će i dalje imati svoje "argumente" kako ipak nismo bili na Mjesecu prije četiri desetljeća, no zahvaljujući LRO jedan od takvih "argumenata" više ne stoji. Fotografije Apolla i ljudske aktivnosti na površini Mjeseca sada su stvarnost! Pratite događanja u vezi ove misije na našem AstroForumu, gdje možete na vrijeme saznati sve što vas zanima.

Nadopuna, 21.07.2001. u 20:42

Kako ljudi razmišljaju 40. godina poslije, kada je u pitanju let čovjeka na Mjesec, možete vidjeti na ovoj teletekst anketi RTL televizije. Koliko je ona točna, u to ne bih želio ulaziti, ionako takvih anketa ima posvuda na webu. No, da nisu skeptični samo "obični" ljudi nego i oni koji se bave astronomijom, možemo vidjeti i po raspravama na usenet grupi hr.sci.astronomija. Što to govori o nama (ili njima)?
Danijel Reponj