Electron, Rocket Lab-ova raketa koja je promijenila svijet

Osim velikih raketa i svemirskih brodova te suborbitalnih letjelica i svemirskog turizma, na scenu dolaze i igrači druge vrste.

Raketa Electron na lansirnoj rampi. © Ljubaznošću: Rocket Lab

Manje, jednostavnije, jeftinije, operativnije rakete čije se tržište cijeni na tisuće i tisuće letjelica koje će u narednom desetljeću biti lansirane u svemir. Glavni su predstavnici te druge vrste rakete Electron (Rocket Lab), Vector (Vector Space Systems) i Neptune (InterOrbital Systems). Sve ove rakete izrađene su u malim tvrtkama, njihovi elementi ispitani uključivo i testna lansiranja. Rocket Lab u ovom trenutku prednjači ali utakmica je tek počela.

Raketa Electron. © Ljubaznošću: Rocket Lab
Njihova je raketa Electron prvi puta poletjela u svemir 25. svibnja 2017. godine. Lansiranje i let protekli su uspješno ali je radi problema sa zemaljskom opremom i izostanku komunikacije u trenucima bez radio pokrivenosti, došlo do samouništenja rakete. Rocket Lab je iz toga izvukao pouke i naučio poprilično stvari. Danas se mogu pohvaliti kako je Electron 21. siječnja 2018. godine u cijelosti položio test. Dakle već u drugom pokušaju raketa je odradila sve što se od nje očekivalo i postavila tri male letjelice u Zemljinu orbitu.

Nestvarno predobar rezultat, a naročito ako znamo kako je raketni motor izrađen na 3D printeru od kompozitnih materijala! Rocket Lab američka je tvrtka s raketodromom na Novom Zelandu. Lansirni kompleks 1 smješten je na obali novozelandskog Sjeverng otoka. Electron raketa u visinu mjeri 17 m, promjera cijelom dužinom 1.2 m. Sastoji se od dva raketna stupnja, prvi čini devet motora samostalno razvijenih 3D printanih raketnih motora Rutherford, a u drugom stupnju nalazi se jedan takav motor.

Time je cijela infrastruktura oko rakete pojednostavljena. Kasnije varijante rakete imati će i specijalni treći stupanj. Startna masa ove rakete iznosi 10.500 kg, a u nisku Zemljinu orbitu sposobna je ponijeti teret mase 150-225 kg, sasvim dovoljno za manje letjelice i cijelu plejadu pikosatelita. Izgleda nestvarno, ali kada se lansiranja uhodaju planira se i do pedeset polijetanja godišnje!

Lansiranje rakete Electron. © Ljubaznošću: Rocket Lab
Slijedeće lansiranje planirano je za ožujak, a tu je negdje pozicionirano i naredno lansiranje (rezervna opcija za GLXP team Moon Express) prema Mjesecu! Kada sam svojevremeno pisao o lansiranju prvog Falcona Muskova SpaceX-a "lomio sam se" kako napisati tekst, kako ga nasloviti da javnost shvati što se tada desilo. Istu "borbu sam sa sobom" imam i sada. Ovo, ovo je prava revolucija u svemirskom dobu kakvo smo priželjkivali, a sada je ono naša realnost.