MarCO A i B utihnuli iza Marsove orbite

Interplanetarni cubesat-ovi završili svoje misije, lansirani kao sekundarni teret u sklopu misije InSight, s ciljem ispitivanja mogućnosti malih letjelica u dubokom svemiru.

Inženjer Joel Steinkraus ispituje rad jednog od Mars Cube One (MarCO) satelita. © Ljubaznošću: NASA

Sateliti Mars Cube One (MarCO A i MarCO B) lansirani su 05. svibnja 2018. godine prema Marsu, kao sekundarni teret u sklopu misije InSight, s ciljem ispitivanja mogućnosti malih letjelica u dubokom svemiru. Ubrzo po lansiranju MarCO A i B odvojili su se od InSight-a te ga uspješno ispratili na putu do Marsa letjevši na svega nekoliko tisuća kilometara od njega. Letjelice mase i dimenzija poput nevelikog putnog kofera, koštale su dvadesetak milijuna USD.

MarCO A i MarCO B, shematski prikaz rada. © Ljubaznošću: NASA
Zahvaljujući njima, NASA je stekla veliko praktično iskustvo koje će u budućnosti obilato koristiti u misijama dalekog svemira gdje uvijek postoji mogućnost da se glavnoj letjelici "prikrpa" još pokoja manja letjelica s nimalo naivnim znanstveno-istraživačkim i tehnološkim potencijalom.

MarCO u fazi testiranja. © Ljubaznošću: NASA
Kontakt s MarCO B izgubljen je 29. prosinca 2018. godine, a njegov blizanac MarCO A izdržao je malo duže, do 04. siječnja 2019. godine, sasvim dovoljno da oboje pripomognu slijetanju InSight-a i nastave raditi milijunima kilometara iza Marsove orbite. Malo je vjerojatno da bi se mogao uspostaviti ponovni kontakt s tim letjelicama te je njihova misija službeno zaključena sa danom 05. veljače 2019. godine.