Oni su gore

Vidjeli smo uspješno lansiranje privatnog svemirskog broda Dragon. Pogledajte golim okom Dragon i ISS večeras na našem nebu, dok zajedno spojeni prelijeću iznad horizonta.

Prvi astronauti u prvom privatnom svemirskom brodu s ljudskom posadom. © Ljubaznošću: NASA / SpaceX

Jučer navečer, nakon napetog iščekivanja i prethodne odgode, u 21:22 sati (GMT+2) raketa Falcon 9 uspješno je nakon devet minuta leta odnijela u Zemljinu orbitu svemirski brod Crew Dragon s astronautima Dougom Hurleyem i Bobom Behnkenom. Zapovjednik Dragona Hurley našalio se tek koju sekundu prije polijetanja riječima; "Hajde zapalite ovu svijeću". Nakon jedanaest godina Amerikanci više ne ovise o Rusima po pitanju leta u svemir.

Svi sustavi na svemirskom brodu rade normalno, a tijekom noći astronauti su i odspavali nekoliko sati. "Uživajte u vašem novom svemirskom brodu" riječi su kojima se kontrolni centar SpaceX-a obratio astronautima kada su dospjelu u orbitu, na što su ovi odgovorili da upravo to rade, da je pogled fantastičan baš kao i sam svemirski brod. Amerika je dočekala svoje novo doba slanja ljudi u svemir. Za nas je zanimljivo kako je svemirski brod Dragon i drugi stupanj rakete ali i ISS bilo moguće vidjeti iz naših krajeva, s obzirom da je trajektorija leta bila tako posložena.

Loši vremenski uvjeti tek su rijetkim promatračima omogućili pogled sa Zemlje na letjelice u orbiti. Na hrvatskom astronomskom forumu desetak je astronoma potvrdilo prelijetanje ove kompozicije iznad nas. Danas, nedjelja 31.05.2020. godine, u 16:29 sati Crew Dragon pristao je na ISS gdje su ih dočekali dva ruska kozmonauta i jedan američki astronaut.

Prelet će biti vidljiv i iz naših krajeva, 31.5.2020. godine u vremenu od 22:26 do 22:30 sati.
Večeras u vremenu od 22:26 sati do 22:30 sati bit će moguće vidjeti Međunarodnu svemirsku postaju sa spojenim Crew Dragonom iznad naših krajeva. Pogled golim okom pokazat će nam sporoputujuću "zvijezdu" koja će se pojaviti iznad jugozapadnog horizonta, penjati se više iznad horizonta kako bude putovala prema jugu, a odlazak iz našeg vidokruga bit će prema jugoistoku. U trenutku kada ISS bude najsjajniji, nalazit će se nešto niže od Mjeseca. Ne propustite pogledati! Sve što vam treba je pet minuta dobre volje kasno navečer.