OSIRIS REx u orbiti oko asteroida Bennu

NASA-ina letjelica OSIRIS-REx u Novogodišnjoj je noći nakon dvadeset i sedam mjeseci leta, uspjela u pomalo bizarnom poduhvatu; ući u stabilnu orbitu oko malenog asteroida 101955 Bennu.

OSIRIS-REx prikuplja uzorke s asteroida Bennu.

Nebesko tijelo tri puta manje od planine Učka, gotovo beznačajne gravitacije, bilo je pravi navigacijski izazov za ekipu koja je radila plan i program leta. Svaka, čak i najmanja nepreciznost u radu motora dovela bi do promašaja susreta s asteroidom promjera 575 m, a još je teže i zahtjevnije bilo filigranski precizno "pogoditi vrijeme i impuls" sigurnog ulaska u stabilnu orbitu na svega 1.75 km od njegove površine.

Asteroid 101955 Bennu - usporedba veličina s pulskom arenom.
OSIRIS-REx lansiran je rano ujutro po našem vremenu 09. rujna 2016. godine s raketodroma Cape Canaveral na Floridi, raketom Atlas V, na višegodišnje putovanje od nekoliko stotina milijuna kilometara s ciljem istraživanja potencijalno opasnog asteroida te dopremanja uzoraka materije (0.06 - 2.00 kg) s njegove površine na Zemlju, 24. rujna  2023. godine. Uzimanje uzoraka s asteroida posebna je inženjerska priča.

OSIRIS-REx ušla je u orbitu oko asteroida.
Tehnički gledano, letjelica nema opremu za slijetanje na površinu Bennu-a, ona će se površini približiti na svega dva do tri metra (svim tim operacijama upravljati će računala na letjelici, Zemlja će biti predaleko za bilo kakovu intervenciju u realnom vremenu), a tada će robotička ruka (TAGSAM) komprimiranim zrakom "raketirati" tlo asteroida i pri tomu podignuti određenu količinu materije koja će se prikupiti posebnim sustavom te ubaciti u kapsulu za povratak na Zemlju.

Umjetnički prikaz misije OSIRIS-REx.
Letjelica mase 2110 kg, dimenzija 2.44 x 2.44 x 3.15 m (s otvorenim fotonaponskim panelima dužina iznosi 6.2 m) koštala je 800 milijuna USD, a tome valja pribrojiti još gotovo 200 milijuna USD koliki je trošak lansiranja raketom Atlas V.
Detaljno istraživanje ovakvih nebeskih tijela iz neposredne blizine ključno je za razumijevanje nastanka i evolucije objekata u Sunčevom sustavu. U cijeloj priči oko asteroida i kometa ne smijemo smetnuti s uma kako je popriličan broj robotiziranih teleskopa, letjelica i druge znanstvene opreme na Zemlji i u svemiru usredotočen upravo na njih.

Prikaz prikupljanja uzoraka s asteroida Bennu.
Ne bez razloga i ne (uvijek) samo sa znanstvenim interesom. U pozadini ovakvih misija gotovo bez iznimke stoji vojni kompleks kojem je u resoru i borba s nebeskim tijelima potencijalno opasnim za naš planet, nakon toga slijedi interes novca (rudna bogatstva na asteroidima), a tek na trećem mjestu dolazi znanost.

Instrumenti koje nosi OSIRIS-REx.
Kako bilo, Bennu je sada na višegodišnjem repertoaru bogatog znanstvenog seta instrumenata letjelice OSIRIS-REx kojeg čine tri kamere, dva laserska instrumenta, četiri spektrometra, robot-ruka s mehanizmom za uzimanje uzoraka, a na samoj letjelici nalazi se i mikročip s imenima ljudi koji su prije nekoliko godina putem "pošalji moje ime" edukacijskog paketa misije upisali svoje ime i/ili poruku, te na taj način simbolično učestvuju u ovoj velikoj znanstvenoj Odiseji.