Prvi puta u povijesti astronautike

Već korištena raketa i svemirski brod ponovno poletjeli u svemir. Nova era u svemirskim istraživanjima danas je stvarnost.

Lansiranje SpaceX-ove rakete proteklo je bez ikakvih poteškoća. © Ljubaznošću: SpaceX

Petak, 15. prosinca 2017. godine ostati će upamćen kao dan kada su po prvi puta u povijesti astronautike neka raketa i svemirski brod, već korišteni u svemirskoj misiji, ponovno (zajedno) poletjeli u svemir. S raketodroma na Floridi, u petak u 16:36 sati (15:36 GMT) na novu misiju opskrbe Međunarodne svemirske postaje, ponovo je poletio prvi stupanj SpaceX-ove rakete Falcon već korišten u sličnoj misiji CRS-11 tijekom lipnja 2017. godine. Teretni svemirski brod Dragon već je letio ka ISS-u tijekom 2015. godine.

Privatna svemirska kompanija SpaceX velikim koracima grabi naprijed. © Ljubaznošću: SpaceX
Prvi stupanj Falcona uspješno je obavio svoju zadaću i spustio se na Landing Zone 1 nedaleko mjesta lansiranja te će se ponovo koristiti u nekoj od narednih misija. Bilo je to četvrto po redu ponovno korištenje prvog stupnja Falcona, prvo za potrebe NASA-e. SpaceX je do sada "spasio" dvadeset prvih stupnjeva Falcona. No priča sa svemirskim brodom je sasvim drugačija. Dragon je bespilotni svemirski brod i na Međunarodnu svemirsku postaju doprema 2.200 kg korisnog tereta za potrebe operativnosti ISS-a i astronauta koji na njoj žive i rade. Pristajanje Dragona na ISS očekuje se danas (nedjelja, 17. prosinca 2017. godine) u podne po našem vremenu. Ekstremni uvjeti koje svemirski brod proživljava u misiji s uključenim povratkom na Zemlju, izrazito su tehnički zahtjevni i za jednu jedinu misiju, a kamoli za višestruko korištenje.

Pogledajte kako je izgledalo to lansiranje.

Prisjetimo se kako je dosad samo umirovljeni sustav "space shuttle" u većem dijelu bio višestruko iskoristiv, ali se tu radilo o drugačijoj koncepciji, a cijela je stvar bila enormno skupa. SpaceX je u nešto više od petnaest godina, od početnika postao respektabilna privatna svemirska tvrtka s planovima na ivici znanstvene fantastike. Kada smo prije devet godina pisali o prvom letu privatne rakete SpaceX-a (Falcon 1) u svemir, malo je tko tada mogao očekivati ono što smo najavili.