SMART-1 udarila u Mjesec

Nedjelja, 03. rujna 2006. u 17:07 sati

Europska (ESA) svemirska sonda za istraživanje Mjeseca, koja je ujedno i prvi europski satelit koji je ubačen u orbitu oko Mjeseca, nakon uspješnog završetka svoje misije, na nalog sa Zemlje, uključila je svoje ionske motore i uputila se na svoj zadnji let – prema površini Mjeseca. Bio je to njezin zadnji zadatak. Udar u Mjesečevu površinu tekao je po planu i dogodio se danas u 07:42:22 sati po našem vremenu. Kako Mjesec u to vrijeme više nije bio vidljiv iz naših krajeva, nismo mogli promatrati taj događaj, no pomno su ga promatrale zvjezdarnice širom svijeta. SMART-1 je od studenoga 2004. godine kružila oko Mjeseca i za to vrijeme poslala na Zemlju tisuće fotografija i podataka o našem najbližem nebeskom susjedu. Nakon što je njezina misija završena, sonda je kontrolirano srušena na Mjesečevu površinu te je i na taj način pokušala znanstvenicima pružiti još novih podataka o Mjesečevoj površini, kao i o onome što se nalazi ispod njegove površine. Da bi se sve odigralo kako su znanstvenici priželjkivali, u nekoliko navrata napravljene su korekcije njezine putanje te je pri brzini od oko 7200 kilometara na sat, u jutro 03. rujna 2006. godine, sonda udarila u predviđeno područje, 34.4°S, 46.2°N, u područje Lacus Excellentiae. Udar u Mjesec su se pripremali promatrati astronomi s opservatorija Kitt Peak, no zbog prevelike vlage u zraku, to je bilo upitno. Nebo iznad Havaja, koje je motrio 3,6 metarski CFHT kanadsko-francuski havajski teleskop na Mount Kea, (Canada France Hawaii Telescope) bilo je pak čisto pa se od njih više očekivalo. U 07:30 sati, 13 minuta prije udara, kontrola misije u Darmstadtu, u Njemačkoj, dobila je zadnje podatke sa sonde. Iščekivanje je bilo u samom vrhuncu. U 07:45 sati, potvrđen je udar u Mjesec, brzinom od 2 kilometra u sekundi.

Infracrveni snimci CFHT teleskopa na kojima se vidi područje i
trenutak prije i poslije udara SMART-1 sonde u Mjesec.