Zemlji u susret, višestruko brži od metka

Brzinom od preko 100.000 kilometara na sat, svemirska letjelica BepiColombo projurila je pored Zemlje.

Profesor Giuseppe Bepi Colombo (1920.-1984.)

Europsko-Japanski projekt letjelice s ciljem istraživanja Merkura, BepiColombo, lansiran je 20.10.2018. godine na desetgodišnju interplanetarnu Odiseju. Ući u orbitu oko Merkura zbog zakona nebeske mehanike nije nimalo lako. BepiColombo se na prvi pogled ponaša kao "pijana lutalica". Nakon godinu i pol dana leta morao se vratiti do Zemlje kako bi ga mehanizam gravitacijske asistencije usmjerio dalje. Ali još uvijek ne prema Merkuru, već najprije ka dva bliska prolaska pored Venere (2020. godine i 2021. godine) koja će se iskoristiti kao usputna istraživačka meta i poligon za testiranje instrumenata i opreme.

Ilustracija letjelice BepiColombo. © Ljubaznošću: ESA
Krajem 2021. godine po prvi će puta proletjeti pored Merkura, biti će to prvo od ukupno šest preleta prije nego početkom 2026. godine. BepiColombo uđe u orbitu oko planeta najbližeg Suncu, na kojem vladaju pakleno vruće temperature, a najnovija astronomska istraživanja tamo pozicioniraju, dosad nevjerojatnu mogućnost, zalihe vode! BepiColombo je 10.04.2020. godine tijekom popodnevnih / večernjih sati projurio pored Zemlje brzinom od preko 100.000 km/h. Minimalna visina bila je svega 12.700 km iznad razine mora! Tijekom približavanja, preleta i udaljavanja od Zemlje kamere na letjelici su snimile veći dio letne sekvence.

Snimak BepiColomba prilikom proleta pored Zemlje. © Ljubaznošću: Kevin Fetter.

Snimak proleta BepiColomba pored Zemlje. © Ljubaznošću: Gianluca Masi / Virtual Telescope Project

Snimak Zemlje s letjelice BepiColombo prilikom proleta. © Ljubaznošću: Jaxa / ESA
Zbog odsjaja Sunčeve svjetlosti od letjelice i njezinih fotonaponskih panela ovo su bili u mogućnosti snimiti i astronomi-amateri, pretežito s područja južne i sjeverne Amerike. Bio je ovo prvi i zadnji prelet Europsko - Japanske letjelice iznad Zemlje, robotu predstoje godine i godine putovanja do konačnog cilja. Planirano je da BepiColombo oko Merkura odradi znanstveno-istraživačku misiju od najmanje godinu i pol dana s izvjesnim produžetkom za još najmanje godinu dana.

Profesor Giuseppe (Bepi) Colombo (1920.-1984.)
Bude li BepiColombo u dobrom stanju misija će se zasigurno produžavati i nakon svibnja 2028. godine. Uzbudljiva saznanja o Merkuru tek nas očekuju. Sam naziv letjelice / misije BepiColombo odabran je u čast talijanskog matematičara i inženjera profesora Giuseppea (Bepi) Colomba (1920.-1984.) u znak poštovanja prema njegovom predanom radu na području istraživanja Merkura i odabira trajektorije za slanje letjelica ka ovom zagonetnom svijetu.

Dijelovi letjelice BepiColombo. © Ljubaznošću: ESA
Kompoziciju BepiColombo čine tri odnosno četiri velika modula, Mercury Transfer Module (MTM), Sun Shield, Mercury Planetary Orbiter (MPO, ESA, Europe), Mercury Magnetospheric Orbiter (MMO, YAXA, Japan). Po dolasku na cilj, MPO i MMO odvojiti će se od ostatka kompozicije i zauzeti planirane orbite oko planeta najbližeg Suncu. Upravljanje misijom odvija se iz ESA-ina kontrolnog centra u Darmstadtu (Njemačka) uz suradnju s Sagamihara Space Operation Centre u Japanu.

BepiColombo kreće k Merkuru