Mjesec - nova generacija

Subota, 04. srpnja 2009. u 08:50 sati

Nakon desetljeća šutnje, amerikanci su se vratili Mjesecu. NASA-ina letjelica LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) ubrzo po lansiranju započela je s radom u Mjesečevoj orbiti. Pristigle su i prve fotografije učinjene kamerom velike razlučivosti. Za čitatelje Zvjezdarnice donosimo prve pristigle s LRO. Riječ je o dva fotografska sustava na samoj letjelici, širokokutna kamera namijenjena za fotografiranje većih površina u kombinaciji s svojevrsnom "teleobjektiv" kamerom trebale bi dati dosad neviđenu preciznost detelja na Mjesecu, uključujući i prve snimke mjesta slijetanja kao i same bespilotne i pilotirane letjelice koje su sletjele na Mjesec tijekom proteklih desetljeća.

Detalj Mora Kiša, širine 1400 metara. ©Image Credit: NASA/Goddard Space Flight Center/Arizona State University

Na prvim fotografijama učinjenim za potrebe testiranja sustava u području Mare Nubium (More Kiša) uhvaćeno je područje oko terminatora. Mjesto je to koje odjeljuje dnevni i noćni krajolik na Mjesecu. On se svakodnevno mijenja ovisno o osvijetljenosti Mjeseca i njegovom položaju u prostoru. Ta su područja najkontrastnija i najzanimljivija za istraživanja. Dobivena kvaliteta fotografija je odlična i u NASA su iznimno zadovoljni viđenim. No to još nije ni blizu krajnjih granica LROC fotografskog sustava. Za fotografije Mjeseca na kojima bi se trebali vidjeti ostaci letjelica ostavljenih na Mjesecu trebat ćemo ipak pričekati koji mjesec dok LRO ne zauzme svoju stabilnu, ciljanu putanju na svega 50 km iznad površine našeg prirodnog satelita.

Orijentacijska slika snimljene Mjesečeve površine. ©Image Credit:
NASA/Goddard Space Flight Center/Arizona State University

Zanimljivo je kako je NASA na službenim stranicama misije LRO otvorila i mogućnost javnosti da svako od nas putem obrasca upiše koji djelić Mjeseca bi željeli slikati. Svi takvi zahtjevi će se pohraniti a dio njih i realizirati tijekom vremena, ovisno o putanji i nadlijetanju letjelice iznad izabranih ciljeva. Pored LROC sustava i ostalih šest kapitalnih instrumenata; radar, detektor neutrina, senzor-teleskop kozmičkog zračenja, laserski visinomjer, specijalni toplomjer za mjerenje površinske temperature, te eksperimentalni RF radio-radar namijenjen potrazi za ledom ispod površine, započelo je s radom.

Još jedan detalj iz Mora Kiša. ©Image Credit: NASA/Goddard Space Flight Center/Arizona State University

Nakon nekoliko tjedana eksperimentiranja i kalibriranja ovih sustava, s radom će započeti i Lyman Alpha Mapping Project, specijalni uređaj namijenjen potrazi za ledom na Mjesecu u ultraljubičastom dijelu spektra. Pronalazak i lociranje zaliha vodenog leda ili i vode ključne su pretpostavke za gradnju Mjesečevih baza i kolonija s ljudskom posadom u desetljećima koja su pred nama.