Kineski novi veliki korak

Nedjelja, 06. studenog 2011. u 18:11 sati

Kina je napravila veliki korak prema ostvarivanju svojih ambicija, a to je slanje ljudske posade u Zemljinu orbitu. Raketa Shenzhou VIII (u prijevodu "božanski brod") se prema najavama uspjela spojiti 03. studenoga 2011. godine na eksperimentalni modul Tiangong-1 (Nebeska palača). U očima kineskih medija ovo prvo nacionalno spajanje nije samo spajanje dvaju znanstvenih letjelica nego je i inspirirana zamišljanjem svemirske romantike. To je zapravo poljubac dvaju orbitera. To je zvučalo otprilike ovako: "Tiangong, ljubavniče moj, za dolazak ovog trenutka - čekaj me. Dolazim". - reče Shenzhou VIII :-)

Prvi kineski "svemirski poljubac"

Tehnika spajanja bespilotnih letjelica je dosta komplicirana. Bespilotni Shenzhou VIII mora doći na visinu Tiangonga-1 što iznosi oko 343 kilometra iznad Zemlje i nježno se spojiti na taj modul, koji se kreće tisuću kilometara na sat. Pristajanje se vršilo uz pomoć mikrovalnog radara, laserskih mjerača udaljenosti, video kamere te je trajalo osam minuta. Kompliciranost postupka pristajanja zanimljivo je opisao glavni dizajner kineskog svemirskog programa: "Da bi se povezala dva vozila koja putuju u orbiti 7.8 km u sekundi uz mogućnost pogreške od samo 20 cm je kao pronalaženje igle u plastu sijena".

Kako je Kina ambiciozna govori činjenica da planiraju napraviti dvadesetak modula za ljudsku posadu do kraja ovog desetljeća. Kineski astronautski instruktor jedan je od šestorice koji su izašli u petak nakon 18 mjeseci izolacije u ruskom istraživačkom centru za ispitivanje utjecaja čovjeka leta do Marsa. Takav obučeni instruktor moći će dobro pripremiti astronaute za izolaciju u "kineskom ISS-u". Shenzhou VIII je sada imao dvije lutke koje simboliziraju ljudsku posadu i koja šalje podatke o stanju posade tijekom leta, kako bi izbjegli komplikacije sa pravom posadom u bliskoj budućnosti.

Tiangong-1

Kina će lansirati još dvije letjelice iduće godine koje će pristati na Tiangong-1 – to su Shenzhou IX i X – od kojih će barem jedan biti s ljudskom posadom. Kina smatra svoj svemirski program kao simbol svog globalnog rasta, kao rasta svoje tehničke stručnosti. Dok se u svijetu odlažu ili otkazuju svemirski projekti, unatoč svjetskoj krizi Kina hrabro korača prema  postanku glavne svemirske velesile.