Promatrajte prelete kineske svemirske postaje

Srijeda, 16. studenog 2011. u 13:34 sati

Svako malo na naslovnicama i udarnim terminima medija svih oblika i vrsta ugledamo scene lansiranja svemirskih letjelica. Pravilo je među rijetkim iznimkama kako se prvotna vijest tijekom dana "izvrti", a kasnije za nju više nitko ne mari. Glad za udarnom dnevnom informacijom prevelika je da bi se mediji bavili onime što se krije u pozadini. A upravo ovih dana nešto veliko i jako značajno odigrava se iznad naših glava. Krajem listopada 2011. godine u svemir je uspješno lansirana kineska svemirska postaja Tiangong-1. Početkom studenog prema njoj upućen je bespilotni svemirski brod Shenzhou-8. Njegova je zadaća bila od krucijalne važnosti za nastavak svemirskog programa nove supersile s istoka. Spajanje sa svemirskom postajom, odvajanje i ponovno spajanje te naposljetku odlazak i spuštanje kapsule s raznolikim eksperimentima na Zemlju. Takva ista kapsula zapravo je odjeljak pod atmosferskim pritiskom za astronaute koji ovoga puta nisu bili u njoj.

Velika kineska svemirska postaja biti će nalik nekadašnjoj svemirskoj postaji MIR. (Marina Tumpić)

U današnje vrijeme postoji nekoliko najava privatnih kompanija pretežito mješovitog sastava SAD-Rusija koje su već poodavno istaknule svoje programe slanja ljudi u svemir pa čak i na "turističke svemirske postaje". Ipak, svi su oni daleko od smišljenog i financijski podržanog kineskog svemirskog programa. Spajanje Tiangong-1 i Shenzhou-8 označilo je uspješno prijeđenu važnu kariku njihovog pilotiranog programa. Besprijekoran rad dvije letjelice te sustava za spajanje u bespilotnom režimu stotinama ili tisućama kilometara daleko od inženjera i kontrolora misije na Zemlji u dva navrata (nakon skoro dvije tisuće simulacija na ispitnim poligonima) jasno pokazuje kako je Kina spremna i sposobna u svemiru održavati svemirsku postaju, dovoditi na nju astronaute i opskrbljivati istu neophodnim potrepštinama za život i rad posade te rezervnih tehničkih i drugih sredstava.

Sklopljen model MIR-a (Marina Tumpić)

Za otvaranje boce šampanjca u Kini će se pričekati povratak kapsule Shenzhou-8 na Zemlju ovog tjedna. Nakon evaluacije svih podataka tijekom naredne godine k Tiangongu-1 će krenuti Shenzhou-9 i 10 s dvoje odnosno troje astronauta. Među članovima posade biti će i jedna žena. Medijima pomalo neinteresantna informacija koja okreće novi list pilotirane astronautike čovječanstva. Ovim događanjima Kinezi se pomalo mogu spremati za usvajanje svih lekcija koje još trebaju prijeći na prvoj, od planirane dvije male svemirske postaje, a zatim (negdje oko 2020.) u svemiru će se nalaziti velika, 60 tona masivna svemirska postaja s nekoliko modula.

Preleti Tiangong-1 iznad naših krajeva

Kako se njima ne žuri pošto-poto u svemir, a tehnologija koju su kopirali od rusa, potom sami izvrsno usavršili, vjerojatno će poslužiti kao odskočna daska za letove od svemirske postaje prema Mjesecu i slijetanje na njegovo tlo prije 2030. U narednim godinama pripremu za taj veliki korak odraditi će nekoliko robotiziranih misija "landera i rovera" na tlo našeg prirodnog satelita. Prolaske kineske svemirske postaje na našem nebu možemo opažati golim okom u narednim danima između 18 i 19 sati na noćnom nebu.

Prelet Tiangong-1 iznad naših krajeva 16. studenog 2011. godine

Prelet Tiangong-1 iznad naših krajeva 17. studenog 2011. godine

Danas (srijeda 16.11.2011.) Tiangong-1 će biti vidljiv između 17:58 i 18:01 nad južnim nebom kako poput male zvijezde sporo putuje nebom. Sutra (četvrtak 17.11.2011.) će njena putanja biti još povoljnije položena u odnosu na Istarski poluotok  te će biti nešto sjajnija i vidljiva između 18:15 i 18:18 također iznad južnog horizonta. Očekuje nas vedro vrijeme te stoga ne propustite pogledati prolazak Tiangonga-1. Svakako pogledajte nađete li se na povoljnoj lokaciji s pogledom na jug, ipak je riječ o komadu tehnike koji utire "treću svemirsku revoluciju". Nadamo se kako će ona biti podstrek i drugima da čovjek napokon i ostane u svemiru, a ne samo da dođe i ode. Više od pola stoljeća nakon scenarija A. C. Clarkeove Odiseje u svemiru, čovječanstvo će valjda napokon zakoračiti i prema drugim svjetovima, ali to je već priča za djecu naše djece.