Ukleti modul MLM Nauka

Poput ukletog Holandeza, nikako da nađe put ka cilju. Postavlja se pitanje, hoće li taj nesretni modul za svemirsku postaju ikada tamo i stići?

Međunarodna svemirska postaja - ISS. © Ljubaznošću: NASA

Ruski segment Međunarodne svemirske postaje trebao je još 2007. godine biti upotpunjen velikim znanstveno istraživačkim modulom Nauka, no planovi su jedno, a realizacija istih nešto sasvim drugo. Svi mi koji se na ovaj ili onaj način bavimo astronautikom svjesni smo te problematike, kašnjenja astronautičkih projekata nisu nikakva novost. Slijed tehničkih, organizacijskih i financijskih okolnosti nerijetko dovodi do prolongiranja misija. U slučaju modula Nauka (MLM modul) stvari su davno, davno izmakle kontroli, a kraj mukama se niti ne nazire.

Umjetnički prikaz modula Nauka. © Ljubaznošću: Wikipedia
MLM Nauka u naravi je zamišljen kao pričuvni modul za slučaj da nešto pođe po krivu s modulom Zarya (prvi modul ISS-a) te je njegova konstrukcija započela još 1995. godine. Zbog rezova proračuna ruskog svemirskog programa 2004. godine odlučeno je da se napravi konverzija Nauke u svemirski laboratorij s projekcijom lansiranja 2007. godine. Od tada do danas nebrojeni problemi, preinake, dorade pa ponovna vraćanja u tvorničke hale dovodila su do otkaza lansiranja.

Modul NAUKA u pogonu Krunichevljeva svemirskog centra. © Ljubaznošću: OnOrbit
Ne znam ni sam koliko sam puta pisao kako će "Nauka" u svemir "dogodine". Najnovije prolongiranje polijetanja za najranije u ljeto 2020. godine nije nikoga previše iznenadilo. Ukoliko se nekim čudom i dogodi da MLM Nauka poleti ka ISS-u, treba imati u vidu kako su temeljni elementi i mnogobrojni sustavi projektirani i izgrađeni još prije dvadeset i pet godina (25 godina!) te da će u tom trenutku isteći važeće garancije na konstrukciju. Do tada MLM Nauka putuje svemirom (doduše na Zemlji i sa Zemljom) poput letećeg Holandeza koji nikako da nađe pravi put, ali tko zna? Možda jednog dana zaista i poleti ali teško da će to biti ni 2020. godine.

Međunarodna svemirska postaja.
Realno je za očekivati još jednu ili dvije odgode koje će dan lansiranja pogurati na 2021. ili 2022. godinu. Idem ponovo pročitati letećeg Holandeza, već sam iskreno i zaboravio što je na kraju bilo s njime. MLM Nauka u dužinu mjeri 13 m, promjera je 4.1 m s masom od 20.300 kg i 70 m3 korisnog prostora.