Oni dolaze - Geminidi

Tijekom noći armada blještećih tragova u potpunoj tišini poremetit će zvjezdani mir. Meteori, ili kako se u narodu udomaćio izraz "zvijezde padalice", svake noći nekoliko puta poremete zvjezdani mir.

Meteor geminid snimljen iz Kalifornije. Image Credit: Kevin Key

Početkom i sredinom prosinca naš se planet nalazi na kolizijskoj putanji s međuplanetarnim česticama koje porijeklo vuku od "tajanstvenog planeta", bolje rečeno asteroida 3200 Pheathon. Veličina tih čestica je relativno velika, a susretna brzina relativno mala (35 km/s). Prilikom njihova ulaska u zemljinu atmosferu dolazi do njihove dezintegracije, a na nebu među zvijezdama tada vidimo spori, sjajni svjetleći trag (ionizacija) koji ponekada može za sobom ostaviti i "rep" koji se tijekom nekoliko sekundi ili minuta polako rasplinjuje. Ishodište meteora je u zviježđu Blizanaca (Gemini) te je cijela skupina dobila naziv Geminidi. Aktivni su od 07. do 18 prosinca, a noćas nastupa maksimum njihove aktivnosti.

Gregor Srdoč, Vidulini Observatory - video snimak Geminida 12.12.2010.
(Video objavljen 2010 na Spaceweather te u BBC emisiji o svemiru - David More)

Gregor Srdoč, Vidulini Observatory - video snimak Geminida 12.12.2010.(Video objavljen 2010 na Spaceweather te u BBC emisiji o svemiru - David More)Uobičajeno se aktivnost Geminida pojačava tijekom noći da bi pred jutro dostigla brojku od stotinjak meteora na sat koje možemo vidjeti golim okom. Puni Mjesec smanjiti će brojku meteora koje možemo vidjeti, ipak nemojte propustiti zaviriti prema nebu jer su Geminidi zaista najmarkantnija meteorska skupina tijekom godine, bolja i od razvikanih Perzeida koji se pojavljuju tijekom kolovoza. Za opažanje nisu potrebna tehnička pomagala, važno je da nebo gledate s prostora gdje je svjetlosno zagađenje najmanje ili ga nema. Nije važno ni koji dio neba gledate, meteora će biti posvuda, a svi oni prividno izlaze iz zviježđa Blizanci. Ukoliko mrzite zimu, a niste poput astronoma zagriženi za "face to face" doživljaj dovoljno je i da u kući/stanu zamračite toplu prostoriju, udobno se smjestite pored prozora s pogledom na što veći dio neba i uživate. Dobra je varijanta i odvesti se autom negdje na osamu i u dobrom društvu dočekati jutro! Imajte na umu da meteori ponekada znaju biti "svojeglavi", pa je nerijetko potrebno i nekoliko minuta strpljenja - Geminidi to obilato nagrađuju. Uživajte!