Saturn bez prstena

Nedjelja, 06. rujna 2009. u 08:10 sati

04. rujna 2009. godine, dragulj noćnog neba, planet Saturn prema zakonitostima nebeske mehanike prividno je ostao bez svoje prepoznatljive osobnosti - prstena! U stvarnosti, Saturnovi prsteni i nadalje se nalaze oko ovog plinovitog diva, no tijekom 04. rujna položaj Saturnovih prstena naspram Zemlje postao je u cijelosti poravnat. Rezultat toga je prividni nestanak prstena za opažače sa Zemlje. Saturnova os nagiba planeta se baš poput Zemljine ali i ostalih planeta tijekom svog ophoda oko Sunca pomalo "njiše". Usporedimo li to "njihanje" s našim planetom možemo reći da se ciklički na Satunovim hemisferama izmjenjuju razdoblja ljeta i zime. Na Saturnu svakih se 15 godina prsteni nađu u ravnini prema Zemlji i postaju "nevidljivi". Debljina prstena je svega nekoliko desetaka km, premda se protežu stotinama tisuća kilometara u širinu… U ovom trenutku Saturn se nalazi svega 11° od Sunca te je u veoma nepovoljnom položaju za opažanje, no njihanje Saturnove osi je spor proces. Kasnije tijekom jeseni Saturn će se polako udaljavati od Sunca i biti u sve boljem položaju tijekom ranih jutarnjih sati za astronome koji sada imaju priliku istraživati problematiku njegovih prirodnih satelita. Nakon desetljeća i pol nanovo ćemo sa Zemlje moći vidjeti južni Saturnov pol.

Nagib Saturnovih prstena od 2004-2009. © Image Credit: Alan Friedman