ALMA uči hodati i slušati

Petak, 08. svibnja 2009. u 08:23 sati

Najveći zemaljski astronomski projekt - ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), započeo je svoj hod ka osluškivanju zvijezda. Tim znanstvenika koji rade na projektu ALMA uspješno je umrežio prve dvije dvanaest metarske antene za osluškivanje svemira. Dosad neviđena preciznost pozicioniranja antena iznosi milijunti dio milijuntinke sekunde, a za prvi cilj izabran je planet Mars. Nakon eksperimenta znanstvenicu su zadovoljni postignutom preciznošću, a sada im slijedi postavljanje i umrežavanje velikog broja antena, sve do kompletiranja cijelog sustava. ALMA se nalazi u regiji Atacama, u Čileanskim Andama na nadmorskoj visini od 2900 m, a pojedini dijelovi opreme biti će smješteni čak na 5000 m. Kada bude završena na poligonu će se nalaziti 66 radio antena promjera od 12 i od 7 metara.

Prve antene sustava ALMA u pogonu.

Sve će one moći u istom trenutku opažati izabrani objekt, a prema potrebi dio antena moći će se koristiti i samostalno pri istovremenom opažanju većeg broja radio izvora u svemiru. ALMA će većinu vremena raditi kao interferometrijski radio-teleskop na istraživanju milimetarskog i submilimetarskog područja radio valova. Time će radioastronomija dobiti dosad nemoguću preciznost i kvalitetu rezolucije na snimkama. U suradnji s optičkim teleskopima sve će to zajedno pomoći u astronomskim i astrofizičkim istraživanjima i objašnjenjima tajni svemira. Očekuje se da će ALMA biti završena za nekoliko godina, no kako se radovi na opremi budu privodili kraju to će astronomima pritjecati sve više podataka. Mnogobrojne tajne koje će ALMA pomoći odgonetnuti tek su djelić novih pitanja na koja ćemo naići. Radioastronomija je sada na pragu novog doba u istraživanjima. Slike dobivene ovim sustavom biti će čak i bolje rezolucije nego s današnjim klasičnim teleskopima!