Nevjerojatni svemirski teleskop

Subota, 20. rujna 2008. u 08:18 sati

Najpoznatiji svemirski teleskop – Hubble space telescope, proslavio je svoj gotovo nevjerojatan - 100.000 (stotisućiti!) oblet oko našeg planeta! Nakon osamnaest i pol godina rada u zrakopraznom svemirskom prostoru, svakih 90 minuta načini jedan oblet oko Zemlje i pri tome biva izložen velikim strukturnim opterećenjima uslijed temperaturne razlike od preko 200°C. Svake sekunde prevali 8 km, a dosad je nakupio kilometražu od 4,4 milijarde kilometara. Mnogobrojne greške i otkazi pojedinih sustava cijelo vrijeme prate rad ovog iznimnog znanstvenog instrumenta. Povremeno je bio na ivici opstanka i zbog financijskih limita misije, no iznova je preživio.

Zvjezdano rodilište nedaleko NGC 2074

Četiri su puta američki raketoplani polijetali prema HST-u, a astronauti izvršili velike preinake, zamjene i popravke. Bez njih HST bi danas bio samo beskoristan teški komad svemirskog smeća. Početkom listopada slijedi nova, peta po redu, a ujedno i posljednja, misija popravaka i nadogradnje HST-a koja će mu produžiti život za još najmanje 5 godina. Tijekom jubilarnog stotisućitog obleta oko Zemlje znanstvenici su načinili specijalnu fotografiju maglice smještene nedaleko zvjezdanog skupa NGC 2074 u kojoj se upravo sada rađaju sjajne mlade zvijezde. Plava područja pokazuju nakupine kisika, a zelena područja pokazuju dominantnu prisutnost vodika, glavnog goriva u zvjezdanim nuklearnim procesima.