Novi svemirski superteleskopi

Nedjelja, 19. travnja 2009. u 08:26 sati

U trenucima kada poznati Hubbleov svemirski teleskop (HST) muku muči s mnogobrojnim tehničkim problemima i željno iščekuje servisnu misiju kojom će mu astronauti udahnuti još pokoju godinu života, u NASA-i već uvelike rade na njegovim zamjenicima. James Webb Space Telescope (JWST) sa višezrcalnim ekvivalentom klasičnog 6,5 m zrcala planiran je za lansiranje 2012. godine. On će boraviti u L2 točci (Langrangeova točka), gotovo dva milijuna kilometara daleko od Zemlje, na mjestu gdje se Zemljina i Sunčeva gravitacija "poništavaju". Upravo je završeno ispitivanje utjecaja svemirskog podneblja na prvi zrcalni segment ovog teleskopa. Rezultati su ohrabrujući i čini se kako su projektanti načini dobar posao! Jednom kada se nađe u svemiru ovaj će teleskop morati biti znatno kvalitetniji od HST-a.

Model JWST u prirodnoj veličini

Izvan dosega servisnih misija JWST će čitavo desetljeće na Zemlju slati nevjerojatne snimke dalekih galaktika. Moguće da ćemo po prvi puta u povijesti civilizacije imati uređaj čije su mogućnosti opažanja nebeskih objekata veće od čitavog svemira. Moći ćemo vidjeti "dalje" od kraja prostor-vremena! U vrijeme kada ovaj teleskop već bude u mirovini, negdje oko 2030. godine mogao bi ga naslijediti mamutski 100 metarski teleskop - ali na jednom od Mjesečevih polova! Planiran povratak čovjeka na Mjesec i gradnja stalne znanstveno-istraživačke baze zasigurno će omogućiti gradnju velikih astronomskih opservatorija.

Gradnja teleskopa na Mjesecu je tehnološki manje zahtjevna od iste takve
gradnje na Zemlji (zanemarimo li logistiku)

Postojana temperatura, odsustvo atmosfere i bilo kakovih vrsta zagađenja, agenasa i opstrukcije te bogatstvo kemijskih spojeva, dostupnost solarne energije, znatno manja gravitacija i nove tehnologije, omogućiti će izgradnju zrcala od tekućeg metala promjera stotinjak metara. Najveći teleskopi današnjice na Zemlji imaju promjer od "svega" desetak metara! Tu treba spomenuti i projekt koje vodi Europski južni opservatorij (ESO); Extremely Large Telescope ELT pretpostavlja izradu 42 metarskog teleskopa smještenog na Zemlji. Riječ je o teleskopu nekoliko puta većem od  najvećih današnjih teleskopa na svijetu i zahtjeva sasvim nove, svemirske, tehnologije gradnje. Jedan od voditelja projekta, Dr. Andreas Kaufer smatra da je on ostvariv u narednih desetak  godina. "Želimo napraviti nešto zaista (pre)veliko", izjavio je Kaufer.

Europski teleskop nove generacije ELT