On dolazi

Asteroid 3200 Phaethon nam donosi zvijezde padalice sredinom prosinca. Povremeno, Zemlja na svom putu oko Sunca presijeca putanju ponekog kometa ili (rjeđe) asteroida.

Umjetnički prikaz asteroida.

Sredinom prosinca astronomi će imati jedinstvenu prigodu istraživati asteroid 3200 Phaethon prilikom njegovog bliskog, najsjajnijeg prolaska u blizini Zemlje. On će sredinom prosinca biti najbliže Zemlji, dijeliti će nas "svega" 10.3 milijuna kilometara, a sjaj će mu dostići vrijednost magnitude od 10.7m, pretamno za opažanje golim okom ili dalekozorom ali dovoljno svjetlo za istraživanja srednjim i većim amaterskih teleskopima. Izazov za opažanje je i njegova velika brzina kretanja po nebu od punih 15° na dan.

Putanja asteroida 3200 Phaethon, krajem 2017. godine.
Opasnosti po Zemlju nema, putanja 3200 Phaethona je poznata i ne zalazi u potencijalno opasnu poziciju. Udar takvog, deset kilometarskog asteroida značio bi katastrofu za nas na Zemlji, nešto slično udaru asteroida kod Yucatana koji je prije šezdesetak milijuna godina doveo do izumiranja vrsta. 3200 Phaethon je otkriven 11. listopada 1983. godine od strane svemirskog teleskopa IRAS, a ubrzo nakon izračunavanja njegove putanje, američki astronom Fred Whipple ustanovio je vezu između meteorske skupine Geminidi i ovog asteroida (ponekad se klasificira i kao ex-komet!).

Orbita kojom se kreće asteroid 3200 Phaethon.
Svake godine početkom i sredinom prosinca na našem noćnom nebu imamo prigodu vidjeti mnoštvo sporih i sjajnih meteora (zvijezda padalica) koje prividno "izlaze" iz radijanta u zviježđu Gemini (Blizanci). Smatramo kako se radi o česticama koje Sunčeva toplina i vjetar "podižu" s površine asteroida 3200 Phaethon prilikom njegova približavanja Suncu, a koji onda u stopu prate ovo nebesko tijelo po njegovoj putanji. Kad se njegova putanja tijekom prosinca preklopi sa putanjom Zemlje, dio tih čestica ulijeće u Zemljinu atmosferu i izgara u koliziji s atmosferom. Geminidi su veoma spori naspram drugih meteorskih skupina i veoma sjajni, a svake se godine njihova brojnost povećava.

Radijant meteora Geminida.
Maksimum aktivnosti ove se godine očekuje u noći 13/14 prosinca. Geminidi su relativno novovjeka meteorska skupina, prvi puta zapažena 1862. godine, još uvijek "nepotrošena" za razliku od primjerice poznatijih, ali znatno starijih, Perzeida koji već desetak i više godina redovno podbacuju u noćnoj predstavi zvijezda padalica. 3200 Phaethon dolazi i sa sobom (do)nosi mnoštvo zvijezda padalica, pripremite bar jednu želju na vrijeme.