Planeti vidljivi tijekom noći

Koji su planeti vidljivi sredinom travnja na našem nebu? Krećemo u lov na planete, evo opisnih podataka.

Umjetnička vizija nekih od planeta. Ljubaznošću: Dan Bruton

Laici nerijetko misle kako je Mjesec svake noći vidljiv na nebu, a nije baš tako. S planetima situacija je svakakva. Jedni misle da su svi oni tu negdje al ne znaju gdje, drugi nikada nisu vidjeli niti jedan planet (a jesu, samo nisu prepoznali "sjajnu zvijezdu" kao planet), treći pak smatraju kako se planeti vide samo teleskopom, četvrti bi ih rado vidjeli samo kad bi znali gdje, kako i kada... Izuzmemo li XXX hard core astronome koji ponekad iz samo njima razumljivih pobuda (zato što to možemo, prim. D. Reponj) usred bijela dana teleskopima love Veneru, Mars, Jupiter ili Saturn, hajdemo vidjeti kakva je situacija s vidljivošću planeta sredinom travnja.

Tabela vidljivosti planeta
Uzet ćemo podatke za današnji dan, ponedjeljak 13.04.2020. godine. Najprije pogledajmo kakva je situacija s trajanjem dana i noći. Sunce danas izlazi u 06:23 sati, a zalazi u 19:48 sati. Naš lov na planete nećemo otpočinjati odmah prije ni odmah poslije navedenih vremena. Navečer ćemo sačekati kraj civilnog sumraka (20:19), a ujutro promatranju će biti kraj s početkom civilnog sumraka (05:50). Navečer nakon civilnog sumraka odnosno ujutro prije njega, nebo počinje, odnosno završava, biti tamnije. To je dobro vrijeme za početak priprema za promatranje, pripremiti sebe i opremu (pa makar to bio samo mobitel!) te se upoznati sa značajkama terena odakle ćemo gledati u nebo. Ujutro je vrijeme civilnog sumraka odlično razdoblje za pospremiti svu opremu, pregledati jesmo li štogod zaboravili.

Vidljivost neba na zapadu, nakon zalaska sunca, 14.4.2020. godine. © Ljubaznošću: Stellarium
VAŽNO; Navedena vremena odnose se na lokalitet Vidulini Observatory, drugdje se ona razlikuju. Posjetite Heavens-Above i pronađite točna vremena za vašu lokaciju.
Krećemo u lov na planete, evo opisnih podataka.

Merkur, nije vidljiv ni navečer, a ni ujutro, zalazi prerano izlazi prekasno.
Venera, vidljiva kao najsjajnija zvijezda na zapadnom horizontu, sve do ponoći kada zalazi.
Zemlja, vidljiva cijelog dana iz Zemljine orbite. :-)
Mars, navečer nije vidljiv jer zalazi u vrijeme ručka, od četiri ujutro vidljiv na istočnom horizontu.
Jupiter, navečer nije vidljiv, zalazi oko podneva, ujutro vidljiv već od tri sata poslije ponoći.
Saturn, vrijedi isto kao za Jupiter, samo što za njime kasni dvadesetak minuta.
Uran i Neptun, nisu vidljivi, zalaze prerano izlaze prekasno.

Vidljivost neba na jugoistoku, prije izlaska sunca, 15.4.2020. godine. © Ljubaznošću: Stellarium
Zaključak; navečer nam je golim okom itekako lako uočiti presjajnu Veneru. Od preostalih sedam planeta navečer nema ništa. Ranim jutrom, recimo oko četiri i pol ujutro, nad istočnim horizontom poredali su se kao po položenom pravcu (ekliptika!) golim okom od vidljivi Mars, Saturn i Jupiter, a poviše njih tu je i Mjesec. Muče li vas insomnia ili znatiželja tijekom noći bez ikakvih optičkih pomagala moguće je sada vidjeti četiri od osam planeta Sunčevog sustava. Vrijedi pogledati!