Geminidi 2009 - prognoza

Petak, 04. prosinca 2009. u 08:04 sati

Geminidi su najstabilniji i najhomogeniji od svih meteorskih potoka, ali ipak postoje razlike u aktivnosti od godine do godine, ovisno o tome kroz koji dio potoka prolazimo. Ove godine maksimum pada 14. ujutro u 05:10 UT, što znači da ćemo (ako vrijeme dozvoli) vidjeti vrhunac aktivnosti. Mjesec neće smetati, tako da će se iz krajeva bez svjetlosnog onečišćenja poput Petrove Gore moći vidjeti i preko 80 meteora na sat. Kako maksimum zna "plesati"po sat dva, uz malo sreće ćemo imat prilike uživati u pravoj "kišici" meteora, po malo više od jednog svake minute.

Predviđanje aktivnosti

Kako ne bi bilo zabune: za razliku od Leonida, gdje je ZHR (zenitalna satna frekvencija) samo broj koji se nikada ne približi HR (satna frekvencija, stvarni broj meteora), kod Geminida se radijant popne skoro do zenita, pa je stvarni broj meteora u idealnim uvjetima blizak ZHR.

Snimak HMM mreže prikazuje meteore: Leonid i Geminid

Za one koji žele snimati Geminide, puno su "lakši" za uloviti nego Leonidi - ne samo zbog realno 10-ak puta više meteora, nego i dvostruko manje kutne brzine!

Par riječi o samim Geminidima. Iako su jako ujednačene aktivnosti i dobro poznatih orbita, to ne znači da o Geminidima sve znamo - naprotiv, riječ je o izuzetno interesantnom i specifičnom potoku. Donedavno se smatralo da je matično tijelo potoka Geminida samo "asteroid" 3200 Phaethon. Riječ asteroid je pod navodnicima zato što je riječ o čudnom objektu, jer sva promatranja govore da je riječ o asteroidu ali su Geminidi svjedok da postoji i kometarna aktivnost. Ono donedavno s početka odlomka je zato što je 2006. godine otkrivena veza Phaethona i još jednog asteroida, 2005 UD te najvjerojatnije i asteroida 1999 YC. Sada se pak postavlja pitanje da li su Geminidi kao potok ostaci raspada ovog terceta, ili zaista postoji i neka kometarna aktivnost (koju teleskopima još nismo uspjeli uočiti), možda kod sva tri objekta?

Staza po kojoj se kreću Geminidi oko Sunca

Uslijed jako izdužene orbite, meteoroidi u perihelu prolaze na svega 0.15 a.j. od Sunca, deeebelo unutar orbite Merkura. Kako je tamo jako vruće, većina hlapljivog materijala ispari sa meteoroida, pa je ono što ostaje i eventualno ulijeće u atmosferu Zemlje bliže materijalu s asteroida nego kometa. To je jedan od razloga (pored manje ulazne brzine) zašto manji postotak Geminida za sobom ostavlja trag u odnosu na ostale meteorske potoke.
Preporuka: ukoliko ikako možete, promatrajte ovogodišnji maksimum Geminida. Uz vedro vrijeme, ne možete pogriješiti - i iz naseljenih područja bi trebali vidjeti meteor svakih 3-4 minute.
Vedro vam i tamno nebo!