Pogledajte sezonske promjene na Marsu

Nedjelja, 13. veljače 2011. u 17:49 sati

Fotografije s Marsa prikazuju nam životopisne krajolike pune kratera, riječnih korita, razbacanog kamenja, pješčanih dina, zaleđenih krajolika... Sve donedavno smatrali smo kako je, osim na polovima, riječ o praktično bezvremenskom krajoliku koji ostaje nepromijenjen tijekom vremena. No, danas s fotografijama visoke rezolucije koje je napravila NASA-ina letjelica Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) uviđamo da je Mars sve samo ne nepromjenjiv svijet.

Sezonske promjene na Marsovom sjevernom polarnom području, fotografije prikazuju područje veličine 285 x 140 m

Pješčane dine na Marsu spadaju u karakteristike njegova pejzaža koji se gotovo svakodnevno mijenja. "Dosad nismo imali uređaje koji bi nam omogućili tako detaljan pogled na tlo crvenog planeta", izjavila je dr. Candice Hansen, znanstvenica sa Instituta za planetarne znanosti iz Arizone. Ona je autor studije koja se bavi tom problematikom objavljene u prestižnom u časopisu "Science". U periodu od dvije Marsove godine (četiri zemaljske) ista područja na Marsu snimljena su u više navrata. Stotine i stotine fotografija tla pokazuju kako se ono neprestano mijenja. Tijekom zimskog razdoblja pješčane dine nakupljaju manje ili veće naslage suhog leda (CO2 na -78 °C) one pak djeluju na sitne čestice pijeska te se one pomiču. U konačnici to dovodi do pomicanja tla, odrona i stvaranja novog krajobraza. Gotovo polovica svih promatranih dina pokazalo je očigledne promjene izgleda. Ponegdje su promjene male, no na pojedinom mjestima uočeni su i odroni stotina kubika materijala.

Pješčane dine na Marsu prekrivene suhim ledom

MRO je u izvrsnom stanju. Svi sustavi na letjelici funkcioniraju, a goriva ima za još najmanje deset godina rada letjelice. Uspijemo li osigurati financiranje projekta tijekom tog vremena nadamo se bolje razumjeti aktivnosti na tlu Marsa, a ljudi će na Mars morati gledati kao na geološki aktivni planet s ne samo godišnjim već dnevnim događanjima. Fotografije su učinjene iz Marsove orbite specijalnom kamerom HiRISE smještenoj na MRO.