Tranzit Venere preko Sunčeva diska

Ponedjeljak, 06. veljače 2006. u 02:20 sati

U utorak, 08. lipnja 2004. godine, bit ćemo svjedoci događaja koji je ljudsko oko zadnji puta vidjelo 1882. godine. To znači da na kugli zemaljskoj više nema niti jednog živog čovjeka koji bi se sjećao tog događaja. A, što se to dogodilo tako davno, odnosno što ćemo mi to vidjeti? Da bismo odgovorili na to pitanje, moramo znati neke činjenice. Znamo da oko Sunca kruže planeti. Venera je drugi planet po redu, a Zemlja je treći, odmah nakon nje. Veneru možemo vidjeti nakon zalaska ili prije izlaska Sunca, ovisno o tome s koje strane Sunca se nalazi.

Ako ju vidimo nakon zalaska Sunca, u obliku najsjajnije zvijezde na nebu, zovemo ju zvijezda Danica ili Večernica. Ako ju vidimo prije izlaska Sunca, onda ju nazivamo Jutarnjom zvijezdom. Naravno, to su nazivi iz narodne predaje koje su joj nadjenuli naši preci. I uopće nije riječ o zvijezdi, nego o planetu, imenom Venera.

Znači, Venera se ponekad postavi u položaj između Sunca i Zemlje. Kako joj je staza po kojoj se kreće oko Sunca gotovo pravilna kružnica, udaljena je 108,2 milijuna kilometara od Sunca. Zbog međusobnog kretanja oko Sunca, udaljenost između planeta Zemlje i planeta Venere kreće se između 41 milijuna i 275 milijuna kilometara. Usporedbe radi, srednja udaljenost Mjeseca od Zemlje je samo 384 tisuće kilometara.

Ravnina Venerine staze nije u istoj ravnini sa Zemljinom stazom, nego je nagnuta pod kutom od 3,4 stupnja. Svaki planet ima svoj nagib staze po kojoj se kreće oko Sunca i tu razliku nagiba staza nazivamo ekliptika. Upravo zbog te razlike nagiba staze, Veneru sa Zemlje ne vidimo svaki puta kada se nalazi između Zemlje i Sunca, već nam ona "pobjegne" iznad ili ispod Sunčeva diska. No, u utorak ćemo biti svjedoci trenutka kada će se staze Zemlje i Venere naći u točki u kojoj će se prividno sjeći ravnine njihovih staza i tada će nam se prikazati prizor koji ljudsko oko nije vidjelo već 122 godine. Takav se događaj naziva tranzit.

Do izuma teleskopa, za takve se događaje razumljivo, nije niti znalo, a nakon izuma teleskopa, do danas ih se vidjelo samo šest. I na kraju, kako ćemo mi to vidjeti? Prostim okom, naravno nikako. Sunce je previše sjajno da bismo mogli gledati u njega, niti to dolazi u obzir. Znači, potrebno nam je nekakvo tehničko pomagalo pomoću kojega ćemo to moći vidjeti. Razni filtri i kojekakva začađena stakla nam ne bi bila od veće koristi. Planet Venera je za takva promatranja previše daleko od Zemlje, iako je to planet koji nam je najbliži. Venera je jednostavno prividno premalena da bismo ju mogli kvalitetno vidjeti. Pa kako ju onda možemo promatrati? Za takvo nešto poslužit ćemo se jednom posebnom tehnikom koju nazivamo - metoda projekcije. Kako sama riječ kaže, projicirat ćemo sliku na zaslon. Za to nam je potreban običan dvogled ili dalekozor, jedan stalak i komad bijeloga papira. Dalekozor pričvrstimo na stalak i usmjerimo prema Suncu.

UPOZORENJE - ZABRANJENO JE GLEDATI U SUNCE KROZ DALEKOZOR!!! Kako je Sunce izvor velikoga sjaja i topline, u djeliću sekunde vam može spržiti oko i izazvati DOŽIVOTNO SLIJEPILO!!!

Umjesto gledanja kroz dalekozor, iza dalekozora stavite bijeli papir i gledajte u njega. Kada uspijete "pogoditi sunce" na papiru će se vidjeti bijeli osvijetljeni krug. Udaljavanjem od dalekozora, slika će se uvećavati i tada ćete moći primijetiti što se događa. Vidjet ćete mali crni kružić koji predstavlja planet Veneru, a ako budete bolje sreće, možda primijetite i sunčeve pjege, koje su u stvari izvori jakog elektomagnetskog zračenja iz unutrašnjosti Sunca. Kako im je temperatura oko 1000 stupnjeva manja od ostale površine Sunca, one se primjećuju u obliku tamnijih pjegica na površini. Inače, temperatura površine Sunca koju vidimo, imenom fotosfera, iznosi oko 6000 stupnjeva. Imate li sreću i posjedujete manji astronomski instrument, teleskop, metoda promatranja je ista. U tom slučaju imat ćete bolji prikaz, sa više detalja koji će biti jasniji i lakše uočljiviji.

No, kako znam da većina ljudi ne posjeduje ništa slično, odat ću vam javnu tajnu. Venerin tranzit preko Sunčeva diska možete u izravnom prijenosu pratiti na Internetu, na ovoj web adresi - Spaceweather

Vidjet ćete slike koje šalju specijalne kamere na teleskopima, istoga trenutka kada su i nastale. Znači, direktan prijenos. Više podataka o Veneri i ostalim planetima, kao i Suncu, možete pronaći na našim stranicama u Astronomskoj početnici.

Kada će se tranzit točno vidjeti? Naravno, nakon izlaska sunca :-)
Dakle, u utorak, 08. lipnja 2004. godine u jutro, računamo li po lokalnom vremenu, u 07,20 sati počinje prvi kontakt. To znači da će Venera prvi puta prividno u odnosu na Zemlju, dotaknuti rub Sunca i započeti svoje putovanje preko Sunčeve ploče.

Drugi kontakt će se dogoditi u 07,39 sati, a to znači da će se Venera u tom trenutku vidjeti cijela u potpunosti, kao okrugla pločica, čije ćemo kretanje preko Sunca moći promatrati.

Najmanje od centra Sunčeve ploče biti će udaljena u 09,22 sati. Dakle, to bi bio središnji trenutak cijelog događaja.

Nakon toga, Venera se nastavlja kretati po svojoj stazi i približavati drugom rubu Sunca, a do kojega će stići u 11,04 sati što nazivamo treći kontakt.

Venera će nam polako izlaziti iz vidnoga polja, preko ruba Sunčeve ploče, a u 11,23 sati prestat će biti vidljivom. I to će biti kraj cijeloga događaja.

Venerin tranzit vidjet će se u cijelosti iz cijele Europe, u većini Azije, u Sjevernoj i Južnoj Americi biti će vidljiv samo početak tranzita, dok će se u Australiji vidjeti samo kraj. Što se samog događaja tiče, on u današnje vrijeme ne predstavlja ništa posebno, već je samo atrakcija, te može poslužiti kao vježba astronomima amaterima da iskušaju kako je bilo našim prethodnicima promatrati i izračunavati, metodom paralakse, udaljenost Zemlje od Sunca. Stoga, ne propustite pogledati ovaj događaj, bilo opisanom metodom projekcije, bilo putem Interneta. Prvi puta u povijesti čovječanstva, ovakav događaj mogu pratiti baš svi. Iskoristite tu priliku i pogledajte kako izgleda događaj kojega su u prošlosti mogli vidjeti isključivo samo odabrani. Ne propustite to!