Uočene sjajne galaksije na rubu svemira

Petak, 10. kolovoza 2007. u 21:47 sati

Astronomi sa sveučilišta u Cambridge-u i Harvardu uspjeli su kombinacijom snimaka velikih teleskopa pronaći nekoliko iznimno sjajnih galaksija na samom rubu poznatog svemira. Radi se o galaksijama više od tisuću puta sjajnijim od našeg Mliječnog puta, nastalima samo dvije milijarde godina nakon "velikog praska" a od nas su udaljene trinaest milijardi svjetlosnih godina.

Ipak i pored takvog sjaja dosada ih čak ni svemirski teleskop Hubble nije mogao uočiti jer je njihov sjaj sakriven iza velikih nakupina međugalaktičke materije i plina. Tek kombinacijom i obradom fotografija triju teleskopa, Zemaljskog Very Large Array radioteleskopa, te svemirskih teleskopa Hubble i Spitzer uočeno je sedam takvih galaksija. Njihova iznimna sjajnost potječe od velikog broja mladih zvijezda u tim masivnim galaksijama nastalim sudarima manjih galaksija.

Kombinirani snimak na kojem se uočava jedna od najsjajnijih
ikada uočenih galaksija na samom rubu poznatog svemira

Zanimljivo je kako u ovom trenutku mi zapravo gledamo u prošlost od prije trinaest milijardi godina i sasvim je sigurno kako niti jedna od zvijezda koje sačinjavaju ove galaksije danas više ne postoji.

Teleskopi su svojevrsne "vremenske kapsule" za gledanje u prošlost radi razumijevanja sadašnjosti i budućnosti svemira i procesa u njemu. Zvijezde koje na noćnom nebu vidimo golim okom stare su svega od nekoliko desetaka pa do nekoliko tisuća godina, dok je poznata Andromedina galaksija od nas udaljena "svega" 2.9 milijuna svjetlosnih godina i jedina je galaksija vidljiva golim okom.