Britanci napuštaju teleskope "Gemini"?

Srijeda, 21. studenog 2007. u 23:33 sati

Sredinom studenog Britanski profesionalni astronomi ostali su zatečeni odlukom "Science and Technology Facilities Council-a" (STFC) o otkazivanju daljnje suradnje i napuštanju projekta velikih teleskopa "Gemini" zbog nedostatka proračunskog novca.
Prema riječima Michela Rowan-Robinsona, predsjednika Britanskog kraljevskog astronomskog društva, astronome nitko nije konzultirao po ovom pitanju, a napuštanje istraživačkih projekata koji se provode na dva velika osam-metarska teleskopa "Gemini North i Gemini South", imati će ozbiljne posljedice na planirane istraživačke radove. Britanija je sudjelovala sa 35 milijuna funti u gradnji ovih teleskopa, a godišnje izdvaja oko 4 milijuna funti za njihovo održavanje i tekuće projekte,  te time posjeduje 23% vremenskog intervala za korištenje teleskopa i opreme.

Zvjezdarnica Gemini North

U obrazloženju ove iznenađujuće odluke stoji kako je zbog proračunskog manjka odlučeno kako bi ovakav potez izazvao najmanje štete znanstvenim projektima astronoma obzirom da Britanija aktivno sudjeluje i u projektu Europske južne opservatorije (ESO), te kako će znanstvenici morati prilagoditi svoje projekte korištenjem četiriju velikih teleskopa smještenih na ESO u Čileu.

Gubitak teleskopa "Gemini South" zaista ne bi bio nenadoknadiv, kaže profesor Rowan-Robinskon, obzirom da bi se veći dio projekata mogao ostvariti preraspodjelom vremena i resursa k ESO – teleskopima, no gubitak "Gemini North" teleskopa, smještenog na sjevernoj Zemljinoj polutci (Mauna Kea, Hawaii), bio bi zaista nenadoknadiv.
Astronomi sada užurbano lobiraju i traže načina kako da zadrže teleskope u čiju su izgradnju i rad uključeni od prvih trenutaka.